Turkse kapitein betrapt op gebruik van zwavelhoudende stookolie

De onder Panamese vlag varende bulkcarrier SSI Pride is in Brake betrapt op het gebruik van zware zwavelhoudende stookolie. De 40-jarige Turkse kapitein voerde aan dat hij niet genoeg zwavelarme brandstof aan boord had en dus geen andere keus had. Als reden voor het tekort voerde hij aan dat hij dagen buitengaats had moeten wachten.

BOO SSI PRIDE

De SSI Pride was 22 december met 45.000 ton lading vanuit Varna in Bulgarije op weg gegaan naar Brake. Volgens de oorspronkelijke reisplanning had het schip daar 7 januari moeten aankomen. Nog voor het binnenvaren van het Sulfur Emission Control Area (SECA) voor de Noordzee kreeg de kapitein te horen dat hij pas een dikke week later, op 16 januari, in de haven terecht kon. Hem werd meegedeeld dat hij op de diepwaterrede ten anker moest gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Turkse kapitein betrapt op gebruik van zwavelhoudende stookolie | Schuttevaer.nl

Turkse kapitein betrapt op gebruik van zwavelhoudende stookolie

De onder Panamese vlag varende bulkcarrier SSI Pride is in Brake betrapt op het gebruik van zware zwavelhoudende stookolie. De 40-jarige Turkse kapitein voerde aan dat hij niet genoeg zwavelarme brandstof aan boord had en dus geen andere keus had. Als reden voor het tekort voerde hij aan dat hij dagen buitengaats had moeten wachten.

BOO SSI PRIDE

De SSI Pride was 22 december met 45.000 ton lading vanuit Varna in Bulgarije op weg gegaan naar Brake. Volgens de oorspronkelijke reisplanning had het schip daar 7 januari moeten aankomen. Nog voor het binnenvaren van het Sulfur Emission Control Area (SECA) voor de Noordzee kreeg de kapitein te horen dat hij pas een dikke week later, op 16 januari, in de haven terecht kon. Hem werd meegedeeld dat hij op de diepwaterrede ten anker moest gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer