Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog doet pijn

Papendrecht

De Amerikaanse export van sojabonen naar China kan snel groeien naar drie miljoen ton. Maar dat is nog altijd veel minder dan voor de handelsoorlog. Bovendien verwachten de Braziliaanse boeren eerder te kunnen oogsten dan hun Amerikaanse collega’s, waardoor de Amerikaanse export een stuk lager kan uitkomen. ‘America First’ kon wel eens nadeliger uitpakken dan de Amerikaanse president had verwacht.

000 ZeevrachtenmarktNiet alleen de Amerikaanse boeren lijden onder de sterk verminderde export naar China. Ook de supramaxen en panamaxen hebben last van de lagere export uit de VS, waardoor de inkomsten van de kleinere droge-ladingschepen in het vierde kwartaal van 2018 onder druk kwamen te staan.
Intussen besloot de Amerikaanse regering om verdere verhogingen van invoerrechten op Chinese goederen uit te stellen tot maart en wordt er weer met China onderhandeld. Of er een spoedig einde aan het conflict komt is de vraag. China voelt de pijn tot nu toe sterker dan de VS en zolang dat het geval is, is het onwaarschijnlijk dat er snel een oplossing komt.
De capesizers hebben minder last van het conflict. Rond de jaarwisseling stegen de huren voor de capesizers tot rond $ 15.400 per dag. Een verdere verbetering is mogelijk. Maar er gaan praktisch geen droge-bulkschepen naar de sloperijen en dat is op termijn een bedreiging. De groei van de vloot ligt rond 5,3%, terwijl het ladingaanbod verwacht wordt te groeien met 1,5 tot 2%. Er wordt door makelaars zelfs geadviseerd om aandelen te kopen van scheepvaartbedrijven, maar gezien de wisselvalligheid van de beurzen lijkt dat advies wel erg optimistisch.

Containervaart
Het verlies van containers op volle zee komt regelmatig voor, maar een aantal van rond 270 containers is wel buitengewoon groot. De rederij van de MSC Zoe en haar verzekeraars hebben er groot belang bij de oorzaak te achterhalen en te communiceren. De International Group of P&I Clubs zal uiteindelijk de meeste kosten moeten dragen. Aangezien toerisme verreweg de belangrijkste inkomstenbron is van de getroffen Waddeneilanden, kan de rekening flink oplopen. Gelukkig zitten de leden van de Group goed bij kas.
Maersk besloot om de bouw van droge containers in China te stoppen vanwege de slechte resultaten in de containervaart. Ongeveer 2000 mensen waren werkzaam in de Chinese fabriek. Maersk wil meer investeren in het transport van koelladingen, waarmee hogere inkomsten kunnen worden bereikt. Maersk heeft nog wel een fabriek in China waar koelcontainers worden gebouwd.
Op de onder Duitse vlag varende Yantian Express (2002, 7510 teu) is brand uitgebroken op de Atlantische Oceaan. Volgens Hapag Lloyd is de bemanning van 22 opvarenden in veiligheid. Slecht weer bemoeilijkt het bluswerk. Opnieuw lijkt het erop dat onjuiste informatie over de aard van de goederen de oorzaak van de brand is.
De Britse regering heeft met het oog op een mogelijke ‘harde’ Brexit Seaborne Freight gecontracteerd. Seaborne Freight is een van de drie scheepvaartbedrijven die ervoor moeten zorgen dat de druk op Dover beheersbaar blijft. De Britse regering sloot met drie bedrijven contracten af voor 108 miljoen pond, maar er zouden nog geen RoRo-schepen zijn  gecharterd. Als er in maart aanstaande geen akkoord met de Europese Unie is, wordt het toch wel tijd om schepen te charteren om chaos in de haven van Dover te voorkomen.

Tankvaart
De Amerikaanse sancties tegen Iran beginnen kennelijk toch effect te krijgen. De Iraanse productie zou intussen onder de miljoen vaten per dag zijn gedaald. Het beleid van de Amerikaanse president is wat verwarrend. Hij wil goedkope olie, maar wil niet dat Iran olie op de markt brengt, zoals hij ook geen Venezolaanse olie wenst. Maar de Opec-landen en Rusland hebben de productie inmiddels ook verlaagd, waardoor vroeg of laat de prijs van ruwe olie zal gaan stijgen.
In de tweede helft van dit jaar kan de Amerikaanse export van ruwe olie toenemen dankzij nieuwe pijpleidingen. Als de prijs van ruwe olie dan nog steeds laag is, zullen waarschijnlijk wat grotere tankers worden gehuurd voor opslag van olie. Zo kunnen de huren voor VLCC’s verbeteren.
In de concurrentie met het Panamakanaal heeft de Suez Canal Authority de tarieven voor tankers vanaf havens in de VS, het Caribisch Gebied en Latijns-Amerika verlaagd tot 31 december 2019. Voor tankers richting US Gulf en de Cariben wordt een korting van 50% gegeven, in omgekeerde richting bedraagt de korting zelfs 75%.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook