Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Extra ferry’s in geval van no-deal Brexit

LONDEN

De Britse regering heeft met drie ferry-rederijen voor in totaal bijna 120 miljoen euro contracten afgesloten voor het charteren van extra RoRo-overtochten in geval van een no-deal Brexit. Dit omdat bij een Brexit zonder overeenstemming tussen Groot-Brittannië en Europa, de douane-afhandeling voor vertragingen in havens gaat zorgen.

Voor de kleine 120 miljoen kunnen circa 4000 trucks per week worden vervoerd tussen Le Havre, Roscoff en Cherbourg en de havens van Poole, Portsmouth, Plymouth, Immingham en Felixstowe. 
De betrokken maatschappijen zijn het Franse Brittany Ferries, het Deense DFDS en het Engelse Seaborne Ferries. Met de eerste twee werden contracten afgesloten van ruim 50 miljoen elk, Seaborne tekende voor de rest. Vooral het inschakelen van dit laatste bedrijf heeft bij de oppositie in de Britse politiek voor opwinding gezorgd omdat het bedrijf, dat twee jaar geleden werd opgericht, nog geen schip in de vaart heeft. Gepland was de opening van een dienst tussen Ramsgate en Oostende in de loop van februari dit jaar. Die plannen zijn nu in de koelkast gezet in afwachting van wat er eind maart gebeurt. De dienst tussen Oostende en Ramsgate stopte in 2013 door het faillissement van TransEuropa; in 2017 werd Seaborne opgericht. Het Ministerie van Transport zegt het bedrijf goed te hebben doorgelicht en geschikt bevonden. Ook die opmerking stuitte op kritiek. ‘Hoe kun je een bedrijf beoordelen dat nog geen schip heeft en dus nog nooit een truck heeft vervoerd?’, aldus een politicus in Ramsgate. De Britse regering heeft de overeenkomsten niet Europees aanbesteed vanwege de tijdsdruk. De oppositie vindt dat sprake is van ‘blinde paniek’. (WdN)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook