Zeevrachtenmarkt: Haastig graanvervoer

Uit vrees dat de Russische overheid een exportheffing invoert, probeerden Russische boeren hun graan snel te verschepen. Maar dat lukte in november al niet meer. De Russische graanoogst wordt geschat op 70 miljoen ton, terwijl dat in het vorige seizoen 84 miljoen ton bedroeg. De graanoogst in Oekraïne is wel groot en er is volop export vanaf havens in de Zwarte Zee.

Na weken van dalende inkomsten zijn de capesizers weer terug. De vrees over lagere ijzererts-exporten vanuit Australië en lagere invoer door China nam af. Na een daling van de huren tot rond $ 8000 per dag zijn de huren voor de capesizers alweer gestegen tot rond $ 16.900 per dag. Het is wel mogelijk dat China minder kolen gaat invoeren doordat lokaal weer meer kolen worden gedolven. Ook gebruikt China meer Russisch gas voor het verwarmen van huizen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Haastig graanvervoer | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Haastig graanvervoer

Uit vrees dat de Russische overheid een exportheffing invoert, probeerden Russische boeren hun graan snel te verschepen. Maar dat lukte in november al niet meer. De Russische graanoogst wordt geschat op 70 miljoen ton, terwijl dat in het vorige seizoen 84 miljoen ton bedroeg. De graanoogst in Oekraïne is wel groot en er is volop export vanaf havens in de Zwarte Zee.

Na weken van dalende inkomsten zijn de capesizers weer terug. De vrees over lagere ijzererts-exporten vanuit Australië en lagere invoer door China nam af. Na een daling van de huren tot rond $ 8000 per dag zijn de huren voor de capesizers alweer gestegen tot rond $ 16.900 per dag. Het is wel mogelijk dat China minder kolen gaat invoeren doordat lokaal weer meer kolen worden gedolven. Ook gebruikt China meer Russisch gas voor het verwarmen van huizen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer