Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zeevrachtenmarkt: Droge-ladingmarkt verbetert

PAPENDRECHT

De beperkte groei van de droge-ladingvloot en het grote aantal oudere schepen dat de afgelopen tijd naar de sloop ging, in combinatie met langzaam varen, bracht een verbetering van de droge-ladingmarkt. Vooral in Azië zijn kolen en ijzererts de belangrijkste ladingen. De Braziliaanse mijnbouwer Vale zou vier 210.000 dwt zogenoemde Newcastle-maxen voor lange termijnen willen huren. Eerder huurde Vale al 400.000 dwt very large ore carriers.

000 ZeevrachtenmarktDe verwachting voor een goed laatste kwartaal valt vooral voor de capesizers nog wat tegen. Maar op de routes Brazilië-China wordt op korte termijn een flinke verbetering verwacht.

Voor de panamaxen liggen de huren op de Atlantische routes rond $ 16.000 per dag, voor korte reizen kunnen de huren stijgen tot wel $ 23.000 per dag. In het Verre Oosten daalden de prijzen vooral voor reizen vanuit Australië. De vrachtprijzen in het Verre Oosten voor de panamaxen liggen laag, rond $ 13.000 per dag. Chinese banken en leasemaatschappijen oefenen druk uit op Chinese reders om hun capesizers te verkopen, nu deze flink in waarde zijn gestegen.

Containervaart
De Europese regelgeving wat betreft verdere consolidering van lijnoperators/diensten loopt af in 2020. Welke regels dan gaan gelden is onbekend. Maar waarschijnlijk zullen ze eerder strenger worden dan soepeler.

De vrachttarieven Azië-Europa verbeterden intussen wel wat, maar bedragen nog steeds minder dan 70% van de hoogste tarieven dit jaar. De vrachttarieven Azië-Noord- en Zuid-Amerika daarentegen zijn bijna het dubbele van de tarieven in 2017. Daar staat tegenover dat de afladers in onzekerheid verkeren over de ontwikkeling van de Amerikaanse invoerrechten.

Global Ship Lease en Poseidon Containers zijn van plan te fuseren. Dan ontstaat een vloot van 38 schepen met een draagvermogen van bijna 200.000 teu en een gemiddelde leeftijd van iets boven 10 jaar.

De charterhuren voor containerschepen dalen sterk, vooral voor schepen van 6000 tot 8000 teu. Een 6000 teu-schip van 15 jaar oud werd gecharterd voor $ 10.000 per dag, rond $ 2000 per dag lager dan wat voor een 4250 teu-schip wordt betaald. Voor grotere schepen liggen de huren nauwelijks hoger. De 8540 teu grote Seroja Empat (2010) en Seroja Enam (2011) werden door Maersk gecharterd voor respectievelijk $ 11.250 en $ 11.350 per dag. Schepen die best nog wat jaren meekunnen worden momenteel verkocht voor prijzen die nauwelijks boven de schrootwaarde liggen. De NYK Aphrodite (6492 teu, 2003) werd verkocht voor $ 13 miljoen.

Tankvaart
De Chinese tankrederij China Merchant Energy Shipping had in de periode januari-september dit jaar 60% lagere inkomsten dan in dezelfde periode vorig jaar. De rederij hoopt met haar vlcc's in het vierde kwartaal alsnog een positief resultaat te bereiken.

De Amerikaanse sancties tegen Iran zijn niet helemaal waterdicht. China trekt zich niets aan van de Amerikaanse dreigementen en profiteert van de situatie. De bondgenoten van de VS betalen de hoofdprijs voor olie, terwijl Iran aan China een flinke korting geeft. Waarschijnlijk profiteert ook India van goedkope Iraanse olie. De Amerikanen kunnen ongetwijfeld de scheepsbewegingen van de Iraanse tankers volgen, maar zullen die informatie niet publiceren.

Voor de vlcc's stegen de inkomsten tot rond $ 40.000 per dag en de verwachting is dat de charterhuren nog verder zullen stijgen. Voor de suezmaxen stegen de inkomsten eveneens, onder meer dankzij meer ladingen vanaf de westkust van Afrika.

Voor de aframaxen stegen de inkomsten voor reizen op de Noordzee en Baltische Zee, waar de vrachten in korte tijd konden verdubbelen. Op de Middellandse Zee en Zwarte Zee stonden de vrachten voor de aframaxen onder druk, doordat veel schepen in die regio's beschikbaar waren.

De prijs voor ruwe olie daalde, doordat OPEC-leden Saoedi-Arabië en Libië hun productie opvoerden. De prijs voor een vat Brent-olie daalde van $ 86 begin oktober naar $ 72.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook