Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

IMO houdt voet bij stuk op weg naar 0,5% zwavel

Londen

De IMO is vorige week tijdens de 73ste vergadering van de Marine Environment Protection Committee (MEPC) geen duimbreed afgeweken van het draaiboek op weg van de 3,5 naar de 0,5% maximum zwavelnorm. Bekendgemaakt werd dat schepen vanaf januari 2020 geen hoogzwavelige stookolie meer mogen gebruiken, tenzij ze beschikken over een scrubber. Schepen die in overtreding zijn riskeren een boete en zelfs inbeslagname.

  • Verenigde Staten kondigen nieuw versoepelingsvoorstel aan

  • Voorstel bezwaarmakers ‘vaag en verwarrend'

Door Willem de Niet
Met de handhaving van het tijdplan ging de IMO, gesteund door vrijwel de volledige vergadering, in tegen een dringend verzoek om versoepeling van de invoering. Die was al maanden geleden ingediend door de redersorganisaties Bimco, Intertanko en Intercargo en Panama, de Marshall-eilanden, Liberia en de Bahama's. Op de valreep sloot ook de Verenigde Staten zich bij dit initiatief aan. Maar de overgangsregeling die de bezwaarmakers indienden was ‘vaag en verwarrend', aldus de IMO die ze uitnodigde met concretere ideeën te komen voor de MEPC 74-vergadering in mei 2019. De VS maken zich zorgen over de kwaliteit van de zwavelarme brandstof, de verschillende mengsels zouden tot uitvallende motoren en daardoor onveilige situaties kunnen leiden. Verder zei men bang te zijn voor enorme prijsschommelingen met negatieve economische gevolgen, vooral voor consumenten. Politiek-analisten denken dat Trump dit niet kan hebben in de aanloop naar de verkiezingen in november 2020.

Coast Guard
Luitenant-admiraal John Nadeau van de US Coast Guard kondigde vorige week in New York aan dat hij inderdaad samen met zoveel mogelijk gelijkgestemden alsnog met een voorstel voor een pragmatische, praktische en nuttige oplossing voor een soepele invoering wil komen tijdens de MEPC 74-vergadering in mei volgend jaar. In juni dit jaar zei Nadeau overigens nog dat de US Coast Guard er klaar voor is om de zwavelbeperkingsregels te gaan controleren en uitvoeren. Bij dezelfde gelegenheid zei hij ervan overtuigd te zijn dat er op 1 januari 2020 voldoende zwavelarme brandstof beschikbaar zal zijn. Hij verwees naar de angstige spanning die er was toen de 0,1% norm werd ingevoerd in de ECA-gebieden. Ook toen werd gevreesd dat schepen niet aan de juiste brandstof zouden kunnen komen. Maar als dat al het geval was, dan was dat een kwestie van slechte planning, aldus Nadeau. Naar gebieden waar de juiste brandstof niet is, kan deze getransporteerd worden, zo vond hij. De kustwacht doet per jaar 9500 Port State Controles die resulteren in 80 geconstateerde tekortkomingen en 12 handhavingsmaatregelen.

Bewijsprocedure
In de nieuwe regeling geldt voor het gebruik van verkeerde brandstof een speciale procedure. Als een schip na 1 januari 2020 wordt betrapt op varen met zware olie die niet voldoet aan de 0,5% norm, dat moet eerst uitgebreid worden onderzocht hoe dat komt. Er zal een gedetailleerde schriftelijke verklaring moeten worden overlegd waarmee wordt aangetoond dat is geprobeerd in de haven van vertrek de juiste brandstof te bunkeren of op een alternatieve locatie op de route. In een volgend punt staat ook, dat een schip niet hoeft om te varen om aan de juiste brandstof te komen. Wel moet de bemanning direct de havenautoriteiten in de vertrek- en aankomsthaven op de hoogte brengen van het feit dat niet met de juiste brandstof wordt gevaren.

De controlerende organisatie, Port State Control bijvoorbeeld, moet de IMO vervolgens op de hoogte brengen van de situatie. Zo gauw weer de juiste brandstof verkrijgbaar is, moet de tank waarin de illegale HFO zit worden leeg- en schoongemaakt.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook