Twee Rotor Sails op Maersk Pelican

De ‘long range’ tanker Maersk Pelican (109.000 dwt) is vorige week bij Damen in Rotterdam voorzien van twee Norsepower Rotor Sails.

Twee Rotor Sails op Maersk Pelican

De rotors leveren draaiend de stuwkracht op van zeilen volgens het Magnus-effect. Ze moeten een brandstofbesparing opleveren van 7 tot 10%. De 30 meter hoge rotors met een diameter van vijf meter zijn de grootste ter wereld. Het E-Ship 1 van Enercon vaart al enkele jaren met vier 25 meter hoge rotors. Dit voorjaar werd bij Mariko in Leer een 18 meter hoge Eco Flettner-rotor gemonteerd waarmee het vrachtschip Fehn Pollux nu enkele maanden onderweg is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Twee Rotor Sails op Maersk Pelican | Schuttevaer.nl

Twee Rotor Sails op Maersk Pelican

De ‘long range’ tanker Maersk Pelican (109.000 dwt) is vorige week bij Damen in Rotterdam voorzien van twee Norsepower Rotor Sails.

Twee Rotor Sails op Maersk Pelican

De rotors leveren draaiend de stuwkracht op van zeilen volgens het Magnus-effect. Ze moeten een brandstofbesparing opleveren van 7 tot 10%. De 30 meter hoge rotors met een diameter van vijf meter zijn de grootste ter wereld. Het E-Ship 1 van Enercon vaart al enkele jaren met vier 25 meter hoge rotors. Dit voorjaar werd bij Mariko in Leer een 18 meter hoge Eco Flettner-rotor gemonteerd waarmee het vrachtschip Fehn Pollux nu enkele maanden onderweg is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer