Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Opruimen van plastic in oceanen kan beginnen

San Francisco

Het zal zeker een spannend moment worden voor Boyan Slat, de inmiddels 24-jarige bedenker van een techniek om het probleem van plastic afval in de oceanen aan te pakken. Op 8 september wordt bij San Francisco de eerste drijvende installatie van de organisatie The Ocean Cleanup naar buiten gesleept. Daarna kan het vissen naar plastic beginnen.

1 / 3
Het uitvaren in de San Francisco Bay van een eerste segment voor een test op de Stille Oceaan. (Foto The Ocean Cleanup)

Het uitvaren in de San Francisco Bay van een eerste segment voor een test op de Stille Oceaan. (Foto The Ocean Cleanup)

  • Boyan Slat en team zetten aanval in op ‘Great Pacific Garbage Patch'

  • 600 meter lange vangarm drijft vrij over het water

Door Bart Oosterveld
Bedenker en inspirator Slat bericht via Twitter vrijwel dagelijks over het verloop van het project. ‘De montage van systeem 001 is net over de helft. Een paar cijfers ter illustratie: 353,03 meter drijvers zijn gelast, 204 meter skirt is gemonteerd, met 1632 bouten zijn de twee aan elkaar gemaakt.' Slat was degene die in 2013 - hij was toen 18 - met een plan kwam om de ‘plastic soup' met een relatief eenvoudige methode aan te pakken. Namelijk door de drijvende massa met een grote U-vormige slang bij elkaar te drijven, zodat het plastic daarna gemakkelijk uit zee kan worden geschept.

Het idee van Slat trok wereldwijde aandacht. Na een prijs van zijn eigen universiteit, de TU Delft, werd de uitvinding bekroond met een milieuprijs van de Verenigde Naties. Dat opende mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. The Ocean Cleanup wordt intussen gesteund door de Nederlandse overheid en tal van grote namen uit het bedrijfsleven. Vorig jaar werd gemeld dat Slat ruim 30 miljoen dollar aan donaties had binnengehaald voor zijn project. Er werken nu meer dan 70 mensen aan de uitvoering van het idee.

Ontwerpwijziging
Op een werf in het Amerikaanse Alameda bij San Francisco wordt momenteel het eerste 600 meter lange systeem in elkaar gezet. Voor de zomer is een 120 meter lang segment al vanuit de Bay Area de oceaan opgesleept. 50 mijl uit de kust werd de constructie getest op zeewaardigheid.

De afgelopen twee jaar werden ook al proeven gedaan op de Noordzee. Het oorspronkelijke ontwerp van de plasticvanger is na die testen fundamenteel gewijzigd. Oorspronkelijk zou het systeem met zeeankers op zijn plaats worden gehouden en als een stilliggende vuilvanger het plastic tegenhouden. Dat bleek slecht te werken. Daarom is gekozen voor een andere aanpak. De U-vormige slang gaat nu vrij over het water drijven, voortgedreven door de wind, de golven en de stroom en gaat het plastic actief tegemoet.

Maersk Supplier
Een van de sponsors is het Deense Maersk Supply Service. Het bedrijf stelt de komende maanden zijn anchor handling supply vessel Maersk Launcher ter beschikking aan het Nederlandse project. Na vertrek op 8 september wordt het systeem naar een locatie op 250 mijl van de kust gesleept. Daar volgt een twee weken durende test. Daarna sleept de Maersk Launcher de slangachtige constructie naar de definitieve locatie tussen de Amerikaanse westkust en Hawaii, die wordt aangeduid als het Great Pacific Garbage Patch - vrij vertaald: De Grote Stille Vuilnisbelt. Daar blijft de Maersk Launcher nog een paar weken in de buurt om de installatie in de gaten te houden.

Als het goed is wordt de reuzenslang door de wind in een U-vorm geblazen en vervolgens door wind, stroom en golven meegevoerd, terwijl het de plastic deeltjes bijeenveegt. De apparatuur op de constructie, zoals verlichting om de scheepvaart te waarschuwen en satellietapparatuur voor monitoring vanaf de kant, worden gevoed door accu's en zonnecellen.

Optimistisch zijn Boyan Slat en zijn medewerkers zeker: ze denken in vijf jaar de helft van het plastic in het Great Pacific Garbage Patch te kunnen opruimen. Niet met dit model 001 alleen overigens. Daarvoor zijn zeker enkele tientallen systemen nodig. Als de methode werkt, uiteraard.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook