Bergingsoperatie Priscilla fors opgeschaald

Het samenwerkingsverband van Multraship, Ardent en Wagenborg Towing heeft opdracht gekregen voor de berging van het Nederlandse vrachtschip Priscilla.

wdn priscilla

Het schip van reder John Beikes, varend voor Wagenborg, liep woensdagnacht op de rotsen tussen de noordkust van Schotland en de Orkney-eilanden. Pogingen het schip vlot te trekken met het Emergency Towing Vessel Ievoli Black met een trekkracht van 139 ton en een in de buurt varend offshore supply-schip mislukten. Daarop is de Ievoli Black vertrokken en werd een nieuw plan gemaakt.
Als eerste arriveerde vrijdag de Multratug 20 (trekkracht 70 ton) ter plekke, op zondagmiddag gevolgd door het kraan/bergingsschip Multrasalvor 4. Maandag, als ook de schepen van Ardent en Wagenborg zijn gearriveerd, kan met de berging worden begonnen.
Woordvoerster Eline Muller van Multraship laat weten dat de samenwerkende bedrijven de externe communicatie overlaten aan de eigenaar van het schip, John Beikes en de Brits kustwacht. Wel liet ze weten dat de Multrasalvor 4 zal worden ingezet om een deel van de lading van de Priscilla te lossen.
Het bergingsplan wordt voorgelegd aan de Britse maritieme autoriteiten. Namens hen zegt Hugh Shaw blij te zijn dat de eigenaar en verzekeraars van het schip hebben besloten zeer ervaren bedrijven in te schakelen. De zeestraat Pentland Firth staat bekend om sterke stromingen rond de getijden. Als eerste hebben experts van Ardent ter plaatse de situatie in ogenschouw genomen om aansluitend het bergingsplan op te stellen.
Zoals eerder al werd gemeld heeft het schip geen zware schade opgelopen en is geen vervuiling door uitlopende vloeistoffen geconstateerd. Er is een 500 meter ‘no go zone’ om het schip ingesteld. (WdN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer