Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Euronav door overname grootste crude rederij ter wereld

ANTWERPEN

De Belgische tankrederij Euronav heeft dinsdag succesvol de overname van de Amerikaanse collega Gener8 afgerond. Het bedrijf betaalt de aandeelhouders met 60,9 miljoen nieuw uitgegeven aandelen. Gerekend met de slotkoers van 9,10 dollar op 11 juni telt Euronav een bedrag van 554 miljoen dollar neer voor de nieuwe aanwinst.

1 / 1
De meest recente VLCC van Euronav is de onder Belgische vlag varende Aquitaine, hier tijdens de proefvaart. Het schip werd in 2017 in de vaart genomen en heeft een DWT van 298,767. (Foto Euronav)

De meest recente VLCC van Euronav is de onder Belgische vlag varende Aquitaine, hier tijdens de proefvaart. Het schip werd in 2017 in de vaart genomen en heeft een DWT van 298,767. (Foto Euronav)

Door de overname wordt Euronav de grootste onafhankelijke transporteur van ruwe olie ter wereld met een tankcapaciteit van 19,4 miljoen DWT. Het bedrijf beschikt na de samenvoeging van de twee bedrijven over een vloot van 76 crude tankers. Het gaat om 43 VLCC's, 27 Suezmaxes (waarvan twee nog in aanbouw), twee ULCC's, twee Panamax tankers en twee FSO's. De FSO's (drijvende opslag) zijn beide in 50-50 procent gezamenlijk eigendom via een joint venture met International Seaways en liggen permanent bij Qatar.

Belgische vlag
De schepen van Euronav varen hoofdzakelijk onder de vlaggen van België, Griekenland, Frankrijk en de Marshall Eilanden. Belangrijke concurrent is de Saoedische rederij Bahri. Dat bedrijf voegde vorige maand de 46e VLCC toe aan haar vloot. Met een gezamenlijke capaciteit van 11,6 miljoen DWT wordt Bahri na de overname ruim overvleugeld door Euronav. Naar verluidt zou alleen de Chinese staatsrederij Cosco nog een grotere speler zijn.

Paddy Rodgers, de CEO van Euronav, spreekt van een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het bedrijf. 'Het afronden van de transactie voegt een wereldspeler van aanzienlijke omvang toe aan de markt van de crude tankers. Onze klanten vragen in toenemende mate om flexibiliteit en oplossingen op de juiste schaal voor het transport dat ze nodig hebben. Met het samengevoegde bedrijf kunnen we die vraag aan.'

VLCC's onder druk
Het Belgische financiële tijdschrift De Tijd schrijft dat Euronav het de komende tijd nog wel eens moeilijk zal kunnen krijgen omdat de daghuur van VLCC's zwaar onder druk staat. In het tweede kwartaal werd er nog maar een dagprijs van 13-duizend dollar betaald. Vorig jaar was dat gemiddeld nog 40-duizend dollar per dag. Maar topman Rodgers zegt in het blad dat hij beterschap verwacht door een stijgende olieprijs, een licht herstel van de offshoresector en een lichte stijging van het aantal schepen dat uit de markt wordt genomen om verschroot te worden. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook