Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

In India ‘gevangen' op de Sea Angel

A/B SEA ANGEL

De 49-jarige Gerrit Oonk uit Oldenzaal zit al bijna drie maanden ‘gevangen' op het offshore support schip Sea Angel voor de kust van Alang in India. Aan dat gedwongen verblijf lijkt, door inzet van de Nederlandse ambassade in Dubai en de vakbond Nautilus International in India op korte termijn een eind te komen. Op Oonk, inmiddels 14 kilo afgevallen, wachten in Oldenzaal zijn vrouw en drie kinderen.

1 / 1
Pas toen de familie van Oonk de publiciteit zocht en De Telegraaf benaderde, raakte de zaak onder de aandacht en in een stroomversnelling. (Screendump Telegraaf.nl)

Pas toen de familie van Oonk de publiciteit zocht en De Telegraaf benaderde, raakte de zaak onder de aandacht en in een stroomversnelling. (Screendump Telegraaf.nl)

  • Bunkeraar legt beslag, schip kan haven Alang niet in

Door Willem de Niet
Het schip werd bijna aan het eind van de reis van Dubai naar Alang door de brandstofleverancier aan de ketting gelegd omdat rekeningen niet werden betaald. De Indiase autoriteiten weigerden vervolgens het uit Dubai afkomstige schip de toegang tot de haven van Alang. Ook de eigenaar liet zich niets gelegen liggen aan het lot van Oonk en de andere zeven bemanningsleden, vijf Filippijnen en twee Indiërs.

Slopen
De Sea Angel werd in februari door de toenmalige eigenaar Momentum Marine Services uit Iran verkocht aan Sustainable Line Trading van een Indiase eigenaar. Die wil het schip in Alang laten slopen. Oonk, die in Dubai eerder onder meer werkte voor baggeraar Van Oord, werd gevraagd de reis mee te maken. In welke functie is niet helemaal duidelijk. Oonk's stiefvader zegt dat hij voor ‘controle en veiligheid' aan boord is, de vakbond Nautilus houdt het op ‘towmaster'.

Het bleef lange tijd stil rond het schip waarvan de laatste AIS-positie, op 17 februari, een positie op 50 kilometer ten noorden van Alang aangeeft. Pas toen de familie van Oonk de publiciteit zocht en De Telegraaf benaderde, raakte de zaak onder de aandacht en in een stroomversnelling. Medewerkers van de Nederlandse ambassade bezochten de eigenaar van het schip in Dubai, de vakbond Nautilus schakelde de lokale agent in India in en ook het consulaat in Mumbai werd ingeschakeld.

Nautilus in actie
Namens Nautilus International zegt voorzitter Marcel van den Broek: ‘Ook wij zijn pas kort op de hoogte van de situatie rond Gerrit Oonk. Maar zo gauw we hoorden dat een van onze leden in de problemen zat, zijn we in actie gekomen en hebben we diverse betrokken partijen waaronder de ITF benaderd. We begrepen ook dat de situatie aan boord hard achteruit ging. De Sea Angel is op dit moment een dood schip, zonder voldoende stroomvoorziening. Vandaar ook dat de communicatie zeer moeizaam verloopt. Heel af en toe is er contact via Whatsapp.'

Dat laatste wordt bevestigd door Oonk's stiefvader Wessel Edelenbos. ‘We weten eigenlijk heel weinig. Ook niet waarom het schip de toegang tot de haven van Alang wordt geweigerd en welke papieren er nu geregeld worden om te zorgen dat er een eind aan de situatie komt. Trouwens, er speelt ook nog het probleem dat de mannen niet betaald worden en er zijn er bij die, ook als het schip wel een haven binnenloopt, niet willen vertrekken voordat ze hun geld hebben.'

Voor Oonk geldt dat niet, hij is tot nu toe betaald. Edelenbos: ‘De bemanning werkt voor weer een ander bedrijf. Die willen Gerrit eigenlijk niet laten gaan. De kapitein weigerde ook zijn monsterboekje af te tekenen. Ze waren als de dood dat Oonk als enige gerepatrieerd zou worden. Ze zien in hem iemand waar veel aandacht voor is. Op de Filippijnen is het nieuws waarschijnlijk nog niet eens doorgedrongen.' Intussen is duidelijk dat Nautilus de belangen van alle mannen zo goed mogelijk zal behartigen.

Maar ook Van den Broek weet niet exact wat er speelt, wel dat tot het ‘regelen van de papieren' ook het verkrijgen van visa hoort. Maar waarom het schip, als het bestemd is voor de sloop, niet direct een sloopstrand is op gevaren weet hij ook niet. Vermoed wordt dat het schip in Alang eerst ontmanteld zou worden, ontdaan van nog bruikbare apparatuur en machines.

De Nautilus-man weet wel dat er in India een uitspraak van een rechtbank is dat het bedrijf dat het schip aan de ketting legde, moet zorgen voor proviand. ‘Dat is internationale wetgeving. Iemand die een schip in beslag neemt, is verantwoordelijk voor de zorg voor de bemanning. Maar kennelijk heeft de tegenpartij er zich nog weinig van aangetrokken.'

Van den Broek zegt verder dat de bemanning in elk geval thuis komt, ook als ze zelf het geld voor een ticket niet hebben en de reder het laat afweten. ‘Volgens internationaal recht is het zo dat uiteindelijk de vlaggenstaat voor die kosten zou moeten opdraaien. In dit geval is dat Belize, niet bepaald de beste vlag om onder te varen. Of je daar snel geld los krijgt valt te betwijfelen. Het is allemaal een hele schimmige zaak, ook de eigendomsoverdracht zo net voor de kennelijke sloop.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook