Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zeevrachtenmarkt: Gevolgen Amerikaans beleid ongewis

Papendrecht

De ruzie tussen de Verenigde Staten en China over de Chinese staalexport lijkt steeds meer op wel blaffen, niet bijten. China heeft intussen wel zijn invoerrechten verhoogd op een aantal Amerikaanse granen en dreigt met een heffing van 25% op sojabonen, een belangrijke exportproduct voor Amerikaanse boeren. China kan waarschijnlijk voldoende sojabonen invoeren uit landen als Brazilië. Droge-bulkreders hoeven zich niet teveel zorgen te maken.

000 ZeevrachtenmarktDe Deense rederij Norden, droge-bulkschepen en tankers, wil een aantal van de kleinere droge-ladingschepen verkopen en met de opbrengst tankers kopen. Norden had een goed eerste kwartaal met een winst van $ 8,8 miljoen. Beduidend beter dan het eerste kwartaal 2017 met een winst van $ 0,9 miljoen. Het is verrassend dat Norden tankers wil kopen, terwijl deze niet bijdroegen aan de winst over 2017 en de droge-ladingmarkt verbetert.

De Zwitsers/Italiaanse rederij Nova Marine kocht in de laatste maanden 12 schepen, waaronder de North Wind en South Wind, beide gebouwd in 2011, voor $ 8,8 miljoen elk. Het Noorse Njord Shipping is ook al flink aan het kopen. Dit jaar al zeven handysizers, waaronder de in China gebouwde Formentera (34.700 dwt, 2011) voor $ 11,3 miljoen.

De huren voor capesizers verbeteren. Mijnbouwer Rio Tinto charterde de Great Zhou (180.000 dwt, 2010) voor 24 maanden voor $ 18.500 per dag. Het schip was eerder 12 maanden gecharterd voor $ 14.000 per dag. Ondanks de verbeterde huur zal het voor de rederij moeilijk zijn om winst te maken. Het schip werd gebouwd toen de bouwprijzen heel hoog waren, voor dit schip $ 72,5 miljoen.

Met de verbreding van het Panamakanaal leken de zogenoemde panamaxen, schepen met een capaciteit van 4000 tot 5300 teu, overbodig te worden. Dat bleek uiteindelijk niet het geval. Eerst werd wel een flink aantal opgelegd, maar intussen is dat aantal sterk afgenomen. De schepen blijken prima inzetbaar in Aziatische landen, waar nog veel havens geen grote containerschepen kunnen ontvangen.

De charterhuren voor de klassieke panamax stegen inmiddels tot $ 13.000 per dag.

Containervaart
De containertarieven Azië-Europa zijn flink gedaald. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index lagen de tarieven rond $ 580 per teu. De lijnoperators pogen sinds 1 mei om een verhoging af te dwingen, maar tot nu toe zonder veel succes. Ook op de routes Azië-VS staan de tarieven onder druk.

Het Zuid-Koreaanse Zodiac Maritime bestelde nog eens vier 14.300 teu containerschepen bij Hyundai Heavy Industries (HHI). De schepen moeten in juli 2020 worden opgeleverd. HHI had de orders hard nodig vanwege zware verliezen in het eerste kwartaal van dit jaar.

Volgens SeaIntel is de betrouwbaarheid van de aankomsttijden tot een dieptepunt gedaald, vooral op de diensten Azië-VS. De redenen zijn niet erg duidelijk.

Tankvaart
Dat de VS het atoomverdrag met Iran opzegde kan vooral voor tankers een probleem gaan opleveren. Wat de opzegging precies gaat betekenen en vooral wat voor sancties gaan gelden is nog onbekend. Gedurende de vorige periode van sancties kon Iraanse olie niet ongestraft met niet-Iraanse schepen worden vervoerd op straffe van onder meer een verbod om Amerikaanse havens aan te doen. Maar in eerste instantie zullen maatregelen tegen Iran vooral op financiën, energie (gas + olie) en petrochemische producten slaan.

De VS mogen dan vooral China het verwijt maken dat het handelstekort van de VS groeit, maar China is wel de grootste afnemer van de Amerikaanse schalieolie. Om aan de Amerikaanse ergernis over het handelstekort tegemoet te komen zou China de invoer van Amerikaanse olie verder kunnen vergroten.

De Griekse rederij AViN International verkocht een heel oude productentanker voor een mooie prijs aan de slopers. De MR2 Platinum (45.000 dwt, 1996) bracht ruim $ 6 miljoen op.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook