Zeevrachtenmarkt: Gevolgen Amerikaans beleid ongewis

De ruzie tussen de Verenigde Staten en China over de Chinese staalexport lijkt steeds meer op wel blaffen, niet bijten. China heeft intussen wel zijn invoerrechten verhoogd op een aantal Amerikaanse granen en dreigt met een heffing van 25% op sojabonen, een belangrijke exportproduct voor Amerikaanse boeren. China kan waarschijnlijk voldoende sojabonen invoeren uit landen als Brazilië. Droge-bulkreders hoeven zich niet teveel zorgen te maken.

De Deense rederij Norden, droge-bulkschepen en tankers, wil een aantal van de kleinere droge-ladingschepen verkopen en met de opbrengst tankers kopen. Norden had een goed eerste kwartaal met een winst van $ 8,8 miljoen. Beduidend beter dan het eerste kwartaal 2017 met een winst van $ 0,9 miljoen. Het is verrassend dat Norden tankers wil kopen, terwijl deze niet bijdroegen aan de winst over 2017 en de droge-ladingmarkt verbetert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Gevolgen Amerikaans beleid ongewis | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Gevolgen Amerikaans beleid ongewis

De ruzie tussen de Verenigde Staten en China over de Chinese staalexport lijkt steeds meer op wel blaffen, niet bijten. China heeft intussen wel zijn invoerrechten verhoogd op een aantal Amerikaanse granen en dreigt met een heffing van 25% op sojabonen, een belangrijke exportproduct voor Amerikaanse boeren. China kan waarschijnlijk voldoende sojabonen invoeren uit landen als Brazilië. Droge-bulkreders hoeven zich niet teveel zorgen te maken.

De Deense rederij Norden, droge-bulkschepen en tankers, wil een aantal van de kleinere droge-ladingschepen verkopen en met de opbrengst tankers kopen. Norden had een goed eerste kwartaal met een winst van $ 8,8 miljoen. Beduidend beter dan het eerste kwartaal 2017 met een winst van $ 0,9 miljoen. Het is verrassend dat Norden tankers wil kopen, terwijl deze niet bijdroegen aan de winst over 2017 en de droge-ladingmarkt verbetert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer