Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Stena Line gaat elektrisch

GOTHENBURG

Stena Line gaat nog deze zomer voor 1 MWh aan batterijen plaatsen op de Stena Jutlandica. Hiermee moet deze ferry in de haven elektrisch kunnen manoeuvreren, later wil Stena Line 50 keer zoveel vermogen aan batterijen op de ferry plaatsen zodat het geheel elektrisch kan varen.

1 / 1
Stena Line gaat er prat op te pionieren met emissieloze voortstuwingsinstallaties. (Artist's impression Stena Line)

Stena Line gaat er prat op te pionieren met emissieloze voortstuwingsinstallaties. (Artist's impression Stena Line)

Stena Line tekende onlangs een contract met de Callenberg Technology Group voor de levering van de batterijen. De technologie is gebaseerd op de plug-in hybrid technologie die al langere tijd wordt gebruikt in personenauto's. Hierbij worden de batterijen in de haven opgeladen via walstroom of op zee met generatoren.

Om te komen tot volledig elektrisch varen, heeft Stena drie stappen gedefinieerd. In de eerste fase wordt voor 1 MWh  aan batterijen geplaatst voor de boegschroeven en havenmanoeuvres. In de tweede stap wordt de capaciteit van de batterijen vergroot tot 20 MWh om zo de schroeven elektrisch aan te drijven. Zo kan de ferry tot 10 mijl uit de havens elektrisch varen. In de laatste fase komt er voor 50 MWh aan batterijen op de ferry en kan het geheel elektrisch de oversteek maken van Gothenburg naar Frederikshaven.

Methanol
Stena Line hoopt met het project op de Stena Jutlandica meer te weten te komen over elektrisch varen en de potentie ervan in de nabije toekomst. Mocht het project slagen, dan overweegt de rederij alle 38 schepen te voorzien van batterijen. CEO Niclas Mårtensson van Stena Line zegt duurzaamheid hoog op de agenda te hebben staan. ‘We evalueren voortdurend nieuwe manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Zo maakt vanaf 2015 methanol al deel uit van de brandstofmix op de Stena Germanica, die opereert tussen Göteborg en Kiel. Om ons doel te bereiken, lopen bij ons ongeveer 300 verschillende energiebesparende projecten. Als zowel de omvang als de kosten van batterijen afnemen, wordt het gebruik van batterijen een zeer interessant alternatief voor traditionele scheepsbrandstoffen, met het extra vooruitzicht dat emissies naar de lucht worden volledig geëlimineerd.' (EvH)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook