Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Japanse ecoblend als stookolievervanger

Amersfoort

Een consortium onder leiding van het Japanse Oshima Shipbuilding heeft een zogeheten Super Eco Fuel ontwikkeld, een variabele brandstofmix waarmee zeeschepen de in 2020 ingaande IMO zwavelnorm van 0,5% halen, waar nodig de 0,1% zwavellimiet voor SECA-gebieden en ook de IMO Tier III emissienorm op NOx-gebied.

1 / 1
Een consortium onder leiding van het Japanse Oshima Shipbuilding heeft een zogeheten Super Eco Fuel ontwikkeld, een variabele brandstofmix waarmee zeeschepen de in 2020 ingaande IMO zwavelnorm van 0,5% halen, waar nodig de 0,1% zwavellimiet voor SECA-gebieden en ook de IMO Tier III emissienorm op NOx-gebied.

Een consortium onder leiding van het Japanse Oshima Shipbuilding heeft een zogeheten Super Eco Fuel ontwikkeld, een variabele brandstofmix waarmee zeeschepen de in 2020 ingaande IMO zwavelnorm van 0,5% halen, waar nodig de 0,1% zwavellimiet voor SECA-gebieden en ook de IMO Tier III emissienorm op NOx-gebied.

  • Binnen emissienormen en geschikt zonder ombouw motoren

  • Prijsverschil stook- en gasolie loopt vanaf 2020 snel op

Door Hans Heynen
Een soort brandstofmixer vermengt ter plekke GTL (Gas To Liquid) brandstof met LCO (Light Cycle Oil) en puur water tot een stabiele emulsie. LCO is een licht zwavelhoudend bijproduct dat tijdens het raffineren van ruwe olie vrijkomt (rond 15%). LCO is niet duur, maar heeft een laag cetaangetal en ontbrandt dus slecht. Het uit aardgas geproduceerde GTL heeft juist een hoog cetaangetal en ontbrandt heel goed. GTL bevat bovendien geen zwavel. De brandstoffen kunnen aan boord zo worden geblend dat de mix aan de zwaveleisen van het vaargebied (0,5% of 0,1%) voldoet. 

Het uit aardgas geproduceerde GTL verlaagt in pure vorm ook de NOx- en fijnstof-emissies van een dieselmotor. De toevoeging van water aan de brandstofmix zorgt voor verdere verlaging van de NOx- en roetemissies.

Bedoeling is dat scheepsmotoren met Super Eco Fuel zo zonder katalysator de IMO Tier III emissienormen halen. 

Goede resultaten
Testen leverden goede resultaten op volgens Oshima Shipbuilding en controlerend classificatiebureau DNV-GL. Daarbij is ook een lager brandstofverbruik met een daaraan gekoppelde lagere CO2-emissie gemeten. Volgens DNV-GL kunnen LCO en GTL gescheiden in de bestaande tanks van een schip worden opgeslagen en kan de brandstof zonder modificaties in bestaande motoren worden gebruikt. Het brandstof/watermix-systeem is dus geschikt om in bestaande schepen te worden ingebouwd. De lagere prijs van LCO moet varen op deze brandstofmix in 2020 goedkoper maken dan overschakelen op gasolie.

Belangrijkste uitdaging is volgens DNV-GL de beschikbaarheid van de drie componenten van de eco-mix in de zeehavens. Die moet voldoende zijn om tot brede acceptatie van het systeem te komen. Anderzijds kan goede regionale verkrijgbaarheid het systeem al geschikt maken voor bijvoorbeeld Japan en West-Europa.

Prijskloof dreigt
Het prijsverschil tussen zwavelhoudende stookolie en zwavelarme gasolie loopt in 2020 naar verwachting op tot boven de 450 dollar per kuub (nu ruim 200 dollar). De zeevaart moet dan namelijk wereldwijd overschakelen op brandstof met maximaal 0,5% zwavel.

Alleen schepen met een scrubber om de zwaveloxiden uit het uitlaatgas te spoelen mogen dan nog zwavelrijke stookolie gebruiken. Dat zijn er dan naar verwachting rond 2000, waardoor de vraag naar zwavelhoudende stookolie daalt van vier miljoen naar 0,4 miljoen vaten per dag. Die scherpe daling zal de prijs snel omlaag drukken. De stijgende vraag naar gasolie kan de prijs daarvan juist opdrijven. Dat blijkt uit een rapport dat de Noorse SEB-bank vorige maand publiceerde op basis van gesprekken met ruim 100 rederijen en raffinaderijen. De bank sluit niet uit dat de grote vraag naar gasolie tot capaciteitsproblemen bij raffinaderijen leidt. Die moeten in 2020 ineens twee tot drie miljoen vaten hoogzwavelige brandstof per dag extra upgraden.

Shell en Exxon Mobil
Maar de oliemaatschappijen zitten natuurlijk niet stil. Zo maakte ExxonMobil de eerste locaties bekend waar een nieuwe stookolie-blend met een zwavelgehalte van 0,5% wordt aangeboden in West-Europa, rond de Middellandse Zee en Azië. De brandstof is nog in ontwikkeling, maar komt voor 2020 op de markt. ExxonMobil zegt via een gepatenteerd systeem een zwavelarme stookolie te gaan produceren voor de huidige scheepsmotoren.

Shell zet al een tijdje vol in op LNG en ziet liefst dat zoveel mogelijk schepen daarop overschakelen. Tegelijkertijd vergroot ook Shell het aanbod van laagzwavelige stookolie of Low Sulphur Fuel Oil (LSFO) met een zwavelgehalte van 0,5% en van gasolie met een zwavelgehalte van 0,1%.

CLINSH
In het kader van het CLINSH-project vinden in de binnenvaart binnenkort pilots plaats op een aantal schepen met een brandstofemulsie die bestaat uit pure GTL en water. Tijdens die pilot worden onder normale operationele omstandigheden verbruik en emissies één tot twee jaar aan de pijp gemeten. Dat kan aantonen dat bestaande binnenvaartmotoren daarmee aanzienlijk schoner worden.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook