Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste Duitse bank in club voor verantwoorde sloop

FRANKFURT

De Duitse bank KfW Ipex, met een scheepsportefeuille van 13,9 miljard euro, heeft zich als eerste Duitse bank aangesloten bij Responsable Ship Recycling Standards (RSRS).

  • China stopt import sloopschepen

Door Willem de Niet
De organisatie die zich beijvert voor het verantwoord slopen van schepen werd medio vorig jaar opgericht door de banken ABN-Amro, ING Bank en NIBC, waarbij de Noorse DNB en Zweedse SEB banken zich direct aansloten.

Later sloten ook Nordea en Export Credit Norway zich aan. KfW Ipex is een van de vijf grootste scheepsfinanciers ter wereld.

De aangesloten banken willen dat schepen die mede door hen worden gefinancierd uiteindelijk worden gesloopt op een sloperij die voldoet aan de regels van de Hongkong Conventie. Ze willen dat zodanig vastleggen dat de mazen in de wet worden omzeild. Momenteel worden nog steeds schepen vlak voor de sloop verkocht aan partijen die het minder nauw nemen met de (morele) regels en daardoor soms miljoenen meer krijgen voor een afgedankt schip.

Een van de voorwaarden voor financiering bij een van de aangesloten banken is het opstellen van een zogenaamd ‘Green Passport', waarin alle gevaarlijke stoffen die in een schip zijn verwerkt, worden gedefinieerd.

Directielid Andreas Ufer van de KfW Ipex-bank: ‘Dit is een lange termijn actie en een goede manier om bewustwording te creëren over het belang van verantwoorde sloop. En dan nog gaat het over minimumeisen voor wat betreft veiligheid en milieu.

China

Intussen lopen Chinese sloperijen te hoop tegen hun eigen regering. Die heeft bepaald dat vanaf eind dit jaar geen schepen voor de sloop meer mogen worden ‘geïmporteerd'. Dat meldt TradeWinds in een artikel onder de kop: China, de rijzende groene reus in transport. De maatregel volgt op het invoerverbod op afval, zoals bepaalde kunststoffen, oud papier en kleding. Nu gaat het om zowel schepen als andere ‘drijvende objecten'.

Het ministerie van Ecologie en Milieu gaf in 2017 al een waarschuwing af toen sloopwerven werden geïnspecteerd en als gevolg daarvan vergunningen werden ingetrokken. De vrees bestaat nu dat, meer dan eerder, Chinese schepen naar de sloopstranden in Pakistan, India en Bangladesh zullen worden gebracht. China stond in 2017 op de vierde plaats van de lijst met ‘worst dumpers', achter Griekenland, Duitsland en Zuid-Korea. Dat ondanks het feit dat de Chinese regering drie jaar lang een premie zette op oudere Chinese schepen die werden gesloopt. Zeevrachtenmarkt-expert Aad van Krimpen van Schuttevaer vermoedt overigens dat de maatregel ook verband houdt met Chinese loonstijgingen, waardoor de Chinese sloperijen steeds moeilijker kunnen concurreren.

Volgens insiders heeft het verzet van de Chinese slopers weinig kans op succes. Een van hen zegt: ‘In China is het zo dat, als de regering een nieuwe regel opstelt, die wordt ingevoerd, punt uit.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook