Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Recordtransport Boka Vanguard

Papendrecht

Met het allergrootste halfafzinkbare zware-ladingschip ter wereld, de in BOKA Vanguard herdoopte Dockwise Vanguard, gaat Boskalis de grenzen op het gebied van het vervoer van zware lading verder verleggen.

1 / 1
Archiefopname van de belading van de Dockwise Vanguard met de Armada Intrepid FPSO in het Calandkanaal.( Foto PAS Publicaties)

Archiefopname van de belading van de Dockwise Vanguard met de Armada Intrepid FPSO in het Calandkanaal.( Foto PAS Publicaties)

Dit gebeurt binnenkort met het transport van een groot Floating, Production, Storage & Offloading (FPSO) vaartuig met een gewicht van circa 90.000 ton. Dit staat volgens Boskalis gelijk aan het gewicht van circa 300 Boeing 747's. Het is hiermee gelijk de zwaarste lading die ooit door een halfafzinkbaar zwaartransportvaartuig is vervoerd. De naam van zowel de FPSO als het transportproject is niet bekend gemaakt.

Op de Offshore Technology Conference in Houston heeft Boskalis verder bekendgemaakt voortaan al haar activiteiten, waaronder ook die van haar dochters Dockwise, Fairmount en VBMS, onder één merknaam te zullen presenteren. Ondertussen is het omgebouwde zware-ladingschip Finesse van Dockwise al herdoopt in Bokalift 1 en in de grijswitte huiskleuren van Boskalis gezet. Ditzelfde is ook het geval voor de Boka Vanguard. Met dit enorm grote schip, met een laadvermogen van 117.000 ton, zijn al diverse grote FPSO's vervoerd, waaronder de 64.000 ton wegende Goliat FPSO van Zuid-Korea naar Noorwegen en de 60.000 ton wegende Armada Intrepid FPSO van Rotterdam naar Maleisië. En verder de 80.500 ton wegende Moko Nord FPU van Zuid-Korea naar Gabon. Dit zijn ook allemaal grensverleggende projecten, waarbij laatstgenoemd transport geldt als het huidige wereldrecord. (PAS)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook