Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nieuwe Zijderoute steeds meer in trek

SEOUL/TILBURG

Het Koreaanse CJ Logistics heeft een spoorverbinding voor containers tussen China en Europa geopend. Deze IJzeren Zijderoute verbindt Chengu in China met Lodz in Polen, Neurenberg en Tilburg. De logistieke dienstverlener maakt gebruik van de Trans China Railway (TCR).

CJ Logistics is onder meer de grootste pakjesbezorger in Zuid-Korea. Het bedrijf noemt de nieuwe service de Eurasia Bridge Service (EABS). Het gaat om een multimodale verbinding tussen de twee continenten. Het bedrijf biedt service van deur tot deur. In China worden geladen containers met de vrachtwagen opgehaald en naar het treinstation gebracht. Eenmaal aangekomen in Europa worden ze bij het magazijn of de fabriek van de klant afgeleverd als de eindbestemming binnen een afstand van 400 kilometer ligt.

Voor het gedeelte per spoor werkt CJ Logistics samen met het Duitse spoortransportbedrijf RTSB. Dit bedrijf heeft 17 vestigingen in de Euraziatische corridor en vervoert jaarlijks meer dan 15.000 teu per spoor. Het vervoer over de Trans China Railway kost een vijfde van luchttransport en is drie keer zo snel als transport over zee, zegt CJ Logistics. Het bedrijf voorziet een groei van 10 tot 20% per jaar voor de route via het spoor.

Snelle groei
CJ Logistics is niet de enige die brood ziet in de trein van en naar China. Vorige maand kondigde de Amerikaanse pakjesbezorger UPS al aan de service van China naar Europa uit te breiden. Aan het netwerk in China zijn vier nieuwe stations toegevoegd. In Europa worden nu ook Duisburg en Warschau bediend, naast de al bestaande terminals in Lodz en Hamburg.

Ook in China zien transportbedrijven groeiende kansen op de Nieuwe Zijderoute. Zo stuurde de Wuhan Hanou International Logistics Company in Wuhan vorig jaar 377 treinen met opgeteld 34.000 containers onze kant uit. Voor 2018 verwacht het bedrijf genoeg containers om 500 treinen mee te beladen, een groei van 30%.

Tegen de Chinese nieuwswebsite Xinhuanet zegt directeur Wu Guangming dat hij niet alleen meer vraag krijgt uit omliggende provincies, maar ook uit verder weg gelegen delen van China als Binnen-Mongolië en Guandong. Het bedrijf bedient intussen 16 lijnen naar Europa en doet steden als Hamburg, Duisburg en Lyon aan. Goederen die worden vervoerd zijn onder meer auto's, elektronica, staalproducten en glasvezelkabels. Als retourvracht worden de containers gevuld met melkproducten uit Wit-Rusland, wijn uit Frankrijk en Duits bier. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook