Zeevrachtenmarkt: Feestelijkheden drukken de markt

De huren en vrachten van de capesizers blijven onder druk staan. Terwijl met het naderen van de viering van het Chinese Nieuwjaar het ladingaanbod afneemt, komen er meer grote schepen in de vaart. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 11.200 per dag. Of de markt na de feestelijkheden snel zal verbeteren is twijfelachtig.

In 2017 werden 75 capesizers bij de werven besteld met een draagvermogen van 18,3 miljoen dwt. Daarvan komen er dit jaar zeker een aantal in de vaart. Swiss Marine verkocht de capesizer Certoux (2000) voor $ 11 miljoen. Ondanks de wisselvalligheid van de markt voor de capesizers zijn de reders in meerderheid erg tevreden over de vraag/aanbodverhouding van dit type schip. De Braziliaanse mijnbouwer Vale sloot langetermijncontracten met Chinese, Japanse en Zuid-Koreaanse rederijen. Deze bestelden bij werven, veelal in hun eigen land, één 400.000 dwt en vijftien 325.000 dwt schepen. Volgens Lloyd’s List Intelligence worden in 2018 nogeens 30 200.000 dwt en 60 100.000 tot 200.000 dwt schepen besteld. Dat zijn er beduidend meer dan in 2017, waarin 48 schepen werden besteld met een draagvermogen van 15 miljoen dwt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Feestelijkheden drukken de markt | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Feestelijkheden drukken de markt

De huren en vrachten van de capesizers blijven onder druk staan. Terwijl met het naderen van de viering van het Chinese Nieuwjaar het ladingaanbod afneemt, komen er meer grote schepen in de vaart. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 11.200 per dag. Of de markt na de feestelijkheden snel zal verbeteren is twijfelachtig.

In 2017 werden 75 capesizers bij de werven besteld met een draagvermogen van 18,3 miljoen dwt. Daarvan komen er dit jaar zeker een aantal in de vaart. Swiss Marine verkocht de capesizer Certoux (2000) voor $ 11 miljoen. Ondanks de wisselvalligheid van de markt voor de capesizers zijn de reders in meerderheid erg tevreden over de vraag/aanbodverhouding van dit type schip. De Braziliaanse mijnbouwer Vale sloot langetermijncontracten met Chinese, Japanse en Zuid-Koreaanse rederijen. Deze bestelden bij werven, veelal in hun eigen land, één 400.000 dwt en vijftien 325.000 dwt schepen. Volgens Lloyd’s List Intelligence worden in 2018 nogeens 30 200.000 dwt en 60 100.000 tot 200.000 dwt schepen besteld. Dat zijn er beduidend meer dan in 2017, waarin 48 schepen werden besteld met een draagvermogen van 15 miljoen dwt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer