Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nog meer concurrentie op zware-ladingmarkt

OSLO

Opnieuw heeft zich een rederij gemeld in het topsegment van de zware-ladingmarkt. Deze keer is het GPO Heavy Lift uit Oslo die vier grote halfafzinkbare zware-ladingschepen in de vaart brengt. De eerste, de GPO Grace, is al operationeel en nummer twee volgt binnenkort.

1 / 1
De GPO Grace is de eerste van een serie van vier grote zware-ladingschepen. (Foto PAS Publicaties)

De GPO Grace is de eerste van een serie van vier grote zware-ladingschepen. (Foto PAS Publicaties)

Het is opmerkelijk dat men het in een periode van recessie in de zwaartransportmarkt, met te weinig ladingaanbod en te lage opbrengsten, aandurft te investeren in tonnage. De Noorse rederij zegt echter het volste vertrouwen te hebben in het aantrekken van de markt en wil een leidende rol gaan spelen in de sector. GPO Heavy Lift gaat hiermee de concurrentie aan met onder andere marktleider Dockwise, sinds enige tijd dochter van Boskalis, alsmede met Offshore Heavy Transport (OHT) uit Oslo, COSCO Heavy Transport uit Guangzhou en diverse andere rederijen uit het Verre Oosten. Al deze rederijen hebben te lijden van de recessie in de offshore-industrie, die heeft geresulteerd in een aanzienlijke daling van het transport van booreilanden, platformen en supportvaartuigen. Nog steeds loopt de bezettingsgraad van de grote transportvaartuigen terug.

Maidentrip
Voor het in 2014 opgerichte GPO Heavy Lift, dat onder leiding staat van de Noor Dagfinn Thorsen, worden vier nieuwe schepen gebouwd bij CSBC Corporation in Kaohsiung in Taiwan. Voor de eerste, de GPO Grace, werd 25 juli 2016 de kiel gelegd. Vervolgens ging het 225 meter lange en 48 meter brede vaartuig op 16 december 2016 te water en werd op 28 juni 2017 gedoopt en opgeleverd. Het schip heeft een vrij werkdek van 183 bij 48 meter en een draagvermogen van 64.000 ton. Ruim voldoende voor het transport van booreilanden, platformen, modules en containerkranen. Het vaartuig is afzinkbaar tot een diepte van 15 meter en heeft een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem.

De GPO Grace heeft intussen haar maidentrip achter de rug. Dit betrof het transport van een grote platformmodule van 10.800 ton ter grootte van een voetbalveld. Dit op de Aibel-werf in Thailand gebouwde frame was bestemd voor het Johan Sverdrup boorplatform dat in Noorwegen voor Statoil in aanbouw is. Aansluitend laadde de GPO Grace, na een tussenstop in Rotterdam, vlak voor de afgelopen jaarwisseling in Brazilië het grote halfafzinkbare booreiland SSV Louisiana voor een transport naar Sri Lanka.

Intussen is het tweede schip in de afbouwfase. Dit schip gaat GPO Amethyst heten en komt dit jaar in de vaart. En in 2019 volgen nog de GPO Sapphire en de GPO Emerald. Als shipmanager voor het eerste schip van de serie van vier is Wilhelmsen Ship Management uit Oslo aangesteld. Over het management van het tweede schip wordt nog onderhandeld.

Kraanschepen
De komst van de eerste twee nieuwe GPO-schepen op de markt wordt min of meer gecompenseerd door Boskalis die twee zware-ladingschepen uit de Dockwise-vloot op de Keppel-werf in Singapore laat ombouwen tot kraanschepen. Dit zijn de in 2012 in China gebouwde Finesse en Forte. Het eerste schip is intussen al op de Huisman-werf in China voorzien van een grote kraan met een hefcapaciteit van 3000 ton en wordt binnenkort als Bokalift 1 opgeleverd. Boskalis gaat dit 216 meter lange en 43 meter brede vaartuig, met een 7000 vierkante meter groot werkdek, inzetten voor de aanleg van windturbineparken. Een eerste order in dit kader is al geboekt en omvat installatiewerk in het Hornsea Project One Offshore Wind Park. Zowel de Bokalift 1 als haar zusje Bokalift 2 kunnen verder ook worden ingezet bij installatie- en ontmantelingswerk in de olie- en gasindustrie. (PAS)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook