Zeevrachtenmarkt: Nieuwbouw op basis van hoop

In de droge-bulkmarkt stonden de huren de afgelopen week onder druk. Voor de capesizers daalde de gemiddelde charterhuur tot rond $ 20.650 per dag, voor de supramaxen kwam de gemiddelde huur op rond $ 11.300 per dag en voor de handysizers op $ 9700. Alleen voor de panamaxen was er een kleine stijging tot $ 12.500 per dag, doordat er op de Atlantische routes betrekkelijk weinig schepen beschikbaar waren, terwijl het ladingaanbod licht steeg

Het grote optimisme in de droge-ladingmarkt heeft intussen als gevolg dat veel nieuwbouworders worden geplaatst. In heel 2016 werden 49 nieuwe schepen besteld, in de eerste 10 maanden van dit jaar al 175. Dit terwijl de werven hun prijzen verhoogden.
De wereldeconomie groeit, wat het optimisme verklaart. Maar of die groei groot genoeg is om bij de huidige groei van de vlootcapaciteit voor voldoende inkomen te blijven zorgen is de vraag. De verbetering van de droge-bulkmarkt drijft vooral op de grotere Chinese vraag naar kolen, ertsen en granen. Hoelang China nog zulke hoeveelheden zal importeren is onzeker. De Chinese president Xi is duidelijk. Hij streeft ernaar de Chinese economie op hetzelfde niveau te brengen als de westerse landen, waarbij de productie veel meer gericht zal zijn op binnenlandse consumptie en minder op export.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer