Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Wie zet ECDIS-alarmen uit?

Southampton

De Britse Marine Accident Investigation Branch (MAIB) en de Deense maritieme onderzoeksraad gaan samen onderzoek doen naar verkeerd gebruik van ECDIS (elektronische kaart) in de zeevaart. Dit na meerdere incidenten waarbij schepen aan de grond liepen door verkeerd gebruik van de ECDIS.

1 / 1
De Muros voer in volle vaart op een zandbank, na een cruciale fout bij het uitzetten van de koers. De ECDI-apparatuur had de roerganger kunnen alarmeren, maar die functie was uitgeschakeld. Vermoeden bestaat dat dit ook op andere schepen gebeurt, omdat het systeem mogelijk ook vaak onnodige waarschuwingen geeft. (Foto MAIB)

De Muros voer in volle vaart op een zandbank, na een cruciale fout bij het uitzetten van de koers. De ECDI-apparatuur had de roerganger kunnen alarmeren, maar die functie was uitgeschakeld. Vermoeden bestaat dat dit ook op andere schepen gebeurt, omdat het systeem mogelijk ook vaak onnodige waarschuwingen geeft. (Foto MAIB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Is in de binnenvaart niet anders, met e kaarten. Ik heb een planner met EBIS er op. Bijvoorbeeld een route van Datteln naar MLK komen de hoogtes van de Sperrtoren er niet op?? Het is makkelijk de elektronika, maar het domme er van is. je kan er NIET op vertrouwen. Dus met andere woorden, we doen nu alles dubbel.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.