‘AIS-beelden Seatrout alleen overtuigen niet’

‘Het betere amateurwerk, maar met weinig toegevoegde waarde.’ In die bewoordingen kapittelde Jacques D’Havé, topman van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, de reconstructie van de stranding van de Seatrout op de Schelde, zoals deze te zien was op de AIS-beelden van Vesselfinder (en gepubliceerd in Schuttevaer van 29 september).

De beelden geven volgens D’Havé wellicht wel een idee van het ongeval, maar veel elementen ontbreken om een oordeel te vormen over oorzaken en gevolgen van het incident. Bij een serieuze analyse horen ook de geluidsbanden van de gesprekken van de schepen onderling en met Scheepvaartbegeleiding alsook de radarbeelden. Alle data, zoals van alle scheepsbewegingen op de Schelde, worden gedurende zes weken bewaard. Beelden van incidenten worden definitief opgeslagen. Ook de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit wil lessen trekken uit deze incidenten en nagaan of procedures hebben gefaald en hoe dit in de toekomst te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘AIS-beelden Seatrout alleen overtuigen niet’ | Schuttevaer.nl

‘AIS-beelden Seatrout alleen overtuigen niet’

‘Het betere amateurwerk, maar met weinig toegevoegde waarde.’ In die bewoordingen kapittelde Jacques D’Havé, topman van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, de reconstructie van de stranding van de Seatrout op de Schelde, zoals deze te zien was op de AIS-beelden van Vesselfinder (en gepubliceerd in Schuttevaer van 29 september).

De beelden geven volgens D’Havé wellicht wel een idee van het ongeval, maar veel elementen ontbreken om een oordeel te vormen over oorzaken en gevolgen van het incident. Bij een serieuze analyse horen ook de geluidsbanden van de gesprekken van de schepen onderling en met Scheepvaartbegeleiding alsook de radarbeelden. Alle data, zoals van alle scheepsbewegingen op de Schelde, worden gedurende zes weken bewaard. Beelden van incidenten worden definitief opgeslagen. Ook de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit wil lessen trekken uit deze incidenten en nagaan of procedures hebben gefaald en hoe dit in de toekomst te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer