Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

OVV: Zeevaart vertrouwt te veel op digitale kaart

DEN HAAG

Digitale kaarten (ECDIS) zijn niet altijd betrouwbaar. Maar zeevarenden zijn zich daarvan vaak onvoldoende bewust. Dat ondervond ook de bemanning van het Nederlandse vrachtschip Nova Cura in april 2016. Het schip raakte na een gronding total loss. De gebruikte kaart aan boord was 50 jaar oud en bleek onbetrouwbaar. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek.

1 / 2
De Nova Cura is reddeloos op de rotsen gelopen. De Electronical Navigational Chart (ENC) in ECDIS bleek 50 jaar oud en onbetrouwbaar, terwijl de kapitein zich daar niet bewust van was. (Foto Onderzoeksraad voor Veiligheid)

De Nova Cura is reddeloos op de rotsen gelopen. De Electronical Navigational Chart (ENC) in ECDIS bleek 50 jaar oud en onbetrouwbaar, terwijl de kapitein zich daar niet bewust van was. (Foto Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • W. Bouwman

    Mijn ervaring is dat ECDIS kaarten zeer onoverzichtelijke kaarten zijn.
    Alles in bijna dezelfde kleur en zeer kleine letters die bijna niet leesbaar zijn.
    Wij varen met 2 schepen met twee verschillende programma's maar ik vind ze beide waardeloos.
    Koop je een gewone zeekaart of zelfs een jachtenkaart dan zie je in 1 oogopslag alles veel duidelijker.
    Ik ben benieuwd naar de collega's ervaringen met ecdis kaarten.

  • JM Van Eenennaam

    In het rapport staan wel een aantal fouten.
    De reden om noord van Lesbos langs te gaan was niet een andere haven, maar omdat het 2 uur korter was en daardoor nog dezelfde dag de container er op zou kunnen gezet worden.
    Misschien goed om ook te vermelden dat de gebruikte kaart wel de nieuwste editie en dus ook de meest recente was en volledig up to date.
    Verder was de catzoc van dit gehele gebied code U, ook zuid van Lesbos. Er moest naar Aliaga dus ten allen tijde met kaarten met catzoc U gevaren worden. De afstand tot de rots was verder geen 400 meter maar 600 meter. Met catzoc code u kan ook een afstand van 2 zeemijl langs een rots varen fataal zijn.
    De reisvoorbereiding is op papier niet volledig opnieuw gedaan, maar de route en waypoints zijn wel degelijk opnieuw bekeken en in de kaart gezet, en het fatale waypoint ook bewust 2 uren voor de gronding nog van 2 naar 3 kabels zuid van de rots geplaatst omdat de ondiepte wel bekend was.
    Ook de Pilots zijn bekeken vooraf en ook hier wordt de positie van de rots verkeerd gemeld. In deze straat is het zo goed als onmogelijk om niet door de sectorlichten heen te varen. Tenzij alle schepen dicht onder de Turkse kust gaan varen. Daar varen echter de schepen die richting west varen en er lagen vele kustwachtboten en dergelijke ivm met de vluchtelingen Turkije-Lesbos destijds.
    In een sectorlicht varen is overigens gewoon toegestaan zeker met kaartdieptes van 112 meter. Het was overdag en de lichten zijn dan niet zichtbaar. De sectorlichten worden in de digitale kaart alleen verlengt als deze optie wordt aangezet. Dan worden alle sectorlichten echter aangezet en wordt de kaart behoorlijk vervuild. Het was bekend dat het sector licht er was, alleen lijkt het er sterk op dat de onderste sectorlijn voor de ondiepte verderop is bedoeld, zie de kaart. Dit omdat zuid van de rots grote dieptes in de kaart stonden waar zelfs diepgaande schepen veilig zouden kunnen varen.
    Verder zeker voor bemanning een leermoment om de catzoc regelmatig aan te zetten en afstanden tot ondieptes hiervoor aan te passen. Volgend de lokale vissermannen loopt er gemiddeld 1 schip per 3 jaar op deze ondiepte. Waarom er geen boei op gelegd word, of een vuurtoren, of een rode cirkel in de kaart met area to be avoided is me onbegrijpelijk. Probleem zou zijn dat deze seamount precies op grens met Turkije en Europa ligt en er dus een dispuut zou zijn wie de kosten voor een boei en het onderhoud moet betalen.
    In Noorwegen, Zweden Denemarken of Finland varen schepen soms in dikke mist 100 meter of minder langs de rotsen. Zeker had de bemanning meer afstand kunnen houden, beter bewust kunnen zijn van de catzoc code u, en de sectorlichten kunnen vermijden, maar de hydrografische dienst schiet hier toch ook enorm tekort. Pas een jaar na deze gronding staat er wel iets vermeld in de kaart, namelijk dat het er onbetrouwbaar was, en dieptes based on Satellite images! Nu kan het wel dus.
    Als laatste, de Britse BA papieren kaart klopte er wel dus die hadden het wel voor elkaar met eigen metingen. Informatie tussen hydrografische diensten worden blijkbaar dus niet gedeeld met elkaar.

Lees ook