Rederij Vroon lijdt 170 miljoen euro verlies

Donkere wolken pakken zich samen boven Rederij Vroon, nu het grootste scheepvaartbedrijf van Nederland het jaar 2016 heeft moeten afsluiten met een verlies van circa 170 miljoen euro. Vakbond Nautilus heeft al zijn bezorgdheid uitgesproken over het voortbestaan van het familiebedrijf, dat zijn oorsprong heeft in het Zeeuwse Breskens.

Rederij Vroon lijdt 170 miljoen euro verlies
  • Schuldeisers gaan akkoord met herstructureringsplan

  • Vakbond bezorgd over voortbestaan

Door Paul Schaap
Nieuwsblad Transport heeft als eerste gemeld dat de sinds kort in Breda gevestigde rederij er financieel slecht voorstaat. Dit kan worden opgemaakt uit het jaarverslag over 2016. Hierin staat dat de rederij eind 2016 al is gestopt met het aflossen van uitstaande leningen en dat er een herstructureringsplan is opgesteld dat begin dit jaar aan de schuldeisers is voorgelegd. Vrijdag 16 juni werd bekend dat hierover intussen overeenstemming is bereikt.

De omzet over 2016 bedroeg bijna een half miljard euro en het verlies 170 miljoen euro, terwijl in 2015 nog een kleine winst van 2,3 miljoen euro werd gehaald. Dit jaar moet Vroon nog ruim een miljard aan kortlopende schulden voldoen.

Hoofdreden voor de slechte gang van zaken is volgens het jaarverslag de aanhoudende malaise in de offshore-industrie, waardoor er schepen tegen de kant liggen. Vroon is in deze sector met meer dan 100 schepen actief. Ook in de koopvaardijsector, waar de rederij met 90 schepen opereert, wordt weinig verdiend.

Banenverlies

Een woordvoerder van vakbond Nautilus zegt bezorgd te zijn over het voortbestaan van de rederij. Door de verkoop van een vijftal tankers heeft een aantal Nederlandse zeelieden al hun baan verloren. Ook signaleert hij dat Nederlandse zeelieden steeds vaker worden vervangen door goedkopere werknemers uit het buitenland, waaronder Oekraïne. Wereldwijd telt het personeelsbestand van Vroon 3000 werknemers, waarvan 10% in Nederland.

Vroon stond tot voor kort bekend om haar explosieve groei in de offshore-sector, met een indrukwekkend nieuwbouwprogramma op met name Chinese werven. Vooral door de Fujian-werf werden aan de lopende band nieuwe schepen opgeleverd. Recentelijk gebeurde dit nog met het duikondersteunings/W2W-vaartuig VOS Start en binnenkort volgt nog het zusterschip VOS Stone. Maar ook de Chinese Cosco Guangdong-werf heeft de nodige schepen voor Vroon gebouwd en voor dit jaar staat de oplevering van de laatste twee platformbevoorradingsvaartuigen VOS Patience en VOS Patriot op het programma. Opmerkelijk is, dat vanaf mei vijf op stapel staande offshorevaartuigen uit de vlootlijst van de rederij zijn verdwenen. Dit zijn de bevoorraders annex ankerbehandelaars VOS Character, VOS Charisma en VOS Charm en de bevoorraders VOS Priority en VOS Pristine. De Fujian-werf zou dit vijftal dit jaar opleveren. Meer nieuwbouw staat er voor de rederij niet meer op stapel.

Herfinanciering

De dagelijkse leiding van de rederij is in handen van Coco Vroon, zoon van rederij-eigenaar Piet Vroon. Eind vorig jaar stelde eerstgenoemde nog dat Vroon zich gelukkig mocht prijzen één van de weinige rederijen te zijn die nog positieve resultaten wist te behalen, maar dat het heel moeilijk was om uitstaande leningen te herfinancieren. Enkele weken geleden stelde Rob Grool, directeur Fleet Management in het bedrijfsblad News Express dat de rederij genoodzaakt was personeel te laten gaan, omdat er geen werk meer voor hen was vanwege het opleggen van schepen. De voornaamste reden hiervoor is volgens hem de slechte gang van zaken in de offshore-industrie. Ook meldde hij in het voorwoord van het blad dat in de andere sectoren waarin de rederij met containerschepen, autocarriers, tankers en bulkers actief is, het zout in de pap niet valt te verdienen.

Na alle commotie in de pers kwam Vroon 14 juni met een persbericht. Hierin wordt bevestigd dat tengevolge van de neergang in de olie- en gassector de pijn voornamelijk bij Vroon Offshore Services zit. De andere sectoren presteren naar verwachting, aldus het bericht. Overleg wordt gevoerd met banken en andere financiers en naar verwachting zal deze zomer een overeenkomst over het herstructureringsplan worden bereikt.

Vroon Offshore Services won recentelijk nog de Shipowners of the Year 2017 Award van het Offshore Support Journal voor de wijze waarop de leiding zich staande wist te houden in de moeilijke offshoremarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rederij Vroon lijdt 170 miljoen euro verlies | Schuttevaer.nl

Rederij Vroon lijdt 170 miljoen euro verlies

Donkere wolken pakken zich samen boven Rederij Vroon, nu het grootste scheepvaartbedrijf van Nederland het jaar 2016 heeft moeten afsluiten met een verlies van circa 170 miljoen euro. Vakbond Nautilus heeft al zijn bezorgdheid uitgesproken over het voortbestaan van het familiebedrijf, dat zijn oorsprong heeft in het Zeeuwse Breskens.

Rederij Vroon lijdt 170 miljoen euro verlies

Schuldeisers gaan akkoord met herstructureringsplan

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer