Hijskraan blijkt niet te stoppen

Je schip ligt de haven en met de eigen monorailkraan zal afval op de kade worden gezet. Dan houdt de kraan, in buitenboordpositie, het voor gezien. Oorzaak: kortsluiting in de monorail. Even later schiet de kraan totaal onverwacht door zijn eindstopper en valt, een stuk reling meeslepend. En die raakt een matroos, die met inwendige bloedingen voor een week het ziekenhuis ingaat.

Dit gebeurde op 25 maart 2015 in de haven van Ambarli Kuport, Istanbul, Turkije aan boord van de toen Nederlands gevlagde Nedlloyd Barentsz. Het schip was eigendom van de Bank of Scotland en voer voor  Maersk Line. Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft deze zaak begin dit jaar behandeld en deed onlangs schriftelijk uitspraak. Het werden in feite twee zaken omdat ILT twee betrokkenen aanwees, eerste stuurman H.J.J. en hwtk P.W.L.P. Beiden verschenen op de zitting.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer