Zeevrachtenmarkt: Kolen naar het Midden-Oosten

Terwijl kolen in steeds meer Europese landen min of meer in de ban worden gedaan neemt het gebruik van kolen in het Midden-Oosten toe. De cementfabrieken in de Verenigde Arabische Emiraten en Kuweit zijn kolen gaan gebruiken. Slecht voor het milieu, maar goed voor vooral de kleinere droge-bulkschepen. Ook Egypte voert meer kolen in, maar dat land kan wel capesizers ontvangen.

Intussen gaat het bestellen van nieuwe schepen door. Bij de Chinese werf Yangzijinang werden 13 nieuwbouworders geplaatst: vijf 82.000 dwt bulkcarriers, vijf 62.000 woodpulp carriers, twee 1800 teu-schepen en een CoRoschip. De hoop dat er minder nieuwbouworders zouden worden geplaatst dan er schepen naar de slopers gaan vervliegt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Kolen naar het Midden-Oosten | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Kolen naar het Midden-Oosten

Terwijl kolen in steeds meer Europese landen min of meer in de ban worden gedaan neemt het gebruik van kolen in het Midden-Oosten toe. De cementfabrieken in de Verenigde Arabische Emiraten en Kuweit zijn kolen gaan gebruiken. Slecht voor het milieu, maar goed voor vooral de kleinere droge-bulkschepen. Ook Egypte voert meer kolen in, maar dat land kan wel capesizers ontvangen.

Intussen gaat het bestellen van nieuwe schepen door. Bij de Chinese werf Yangzijinang werden 13 nieuwbouworders geplaatst: vijf 82.000 dwt bulkcarriers, vijf 62.000 woodpulp carriers, twee 1800 teu-schepen en een CoRoschip. De hoop dat er minder nieuwbouworders zouden worden geplaatst dan er schepen naar de slopers gaan vervliegt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer