Zware Kees: Novaya Sibir

Na passeren van de Bering Straat is het officieel: de doorvaart via de NSR is begonnen. NSR staat voor Northern Sea Route, de passage boven Rusland langs, van Azië naar Europa, of omgekeerd natuurlijk.

Hoewel niets wijst op een bijzondere route, de lucht is gewoon grijs, de wind veroorzaakt korte golven, er vliegen meeuwen rond het schip, is het toch alsof je iets doet wat eigenlijk niet mag. Alsof je met de fiets door de nieuwe Coentunnel rijdt die, vanwege een uitzonderlijke reden, vrij is van autoverkeer. Je weet: ik hoor hier eigenlijk niet, maar het kán.

Zware Kees: Novaya Sibir

Door Kees Wiersum
Voor een goed waarnemer (en zijn wij zeelui dat niet allemaal?) zijn er enkele details die aangeven dat we niet gewoon in het Engels Kanaal varen. Want daar steken walrussen met grote slagtanden en een enorme snor hun kop niet nieuwsgierig boven water om een schip na te kijken. De zon staat daar ook niet zo laag als hier. Hoewel pas begin november, de winter moet nog beginnen, duurt het daglicht niet meer dan een uur of vijf. Rond twee uur valt de schemer al in, zodat je biologische klok kraakt in haar voegen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware Kees: Novaya Sibir | Schuttevaer.nl

Zware Kees: Novaya Sibir

Na passeren van de Bering Straat is het officieel: de doorvaart via de NSR is begonnen. NSR staat voor Northern Sea Route, de passage boven Rusland langs, van Azië naar Europa, of omgekeerd natuurlijk.

Hoewel niets wijst op een bijzondere route, de lucht is gewoon grijs, de wind veroorzaakt korte golven, er vliegen meeuwen rond het schip, is het toch alsof je iets doet wat eigenlijk niet mag. Alsof je met de fiets door de nieuwe Coentunnel rijdt die, vanwege een uitzonderlijke reden, vrij is van autoverkeer. Je weet: ik hoor hier eigenlijk niet, maar het kán.

Zware Kees: Novaya Sibir

Door Kees Wiersum
Voor een goed waarnemer (en zijn wij zeelui dat niet allemaal?) zijn er enkele details die aangeven dat we niet gewoon in het Engels Kanaal varen. Want daar steken walrussen met grote slagtanden en een enorme snor hun kop niet nieuwsgierig boven water om een schip na te kijken. De zon staat daar ook niet zo laag als hier. Hoewel pas begin november, de winter moet nog beginnen, duurt het daglicht niet meer dan een uur of vijf. Rond twee uur valt de schemer al in, zodat je biologische klok kraakt in haar voegen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer