Maritime Single Window werkt in Den Helder

Den Helder is als eerste Nederlandse zeehaven aangesloten op het elektronische havensysteem Maritime Single Window (MSW). Het systeem van Rijkswaterstaat moet voorzien in een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten voor de zeevaart.

PERS MSW

MSW is een elektronisch platform waarbij binnenkomende en uitgaande zeeschepen zich per bericht maar één keer hoeven te melden. Veel van deze berichten worden nu nog meerdere keren aan verschillende overheden zoals Rijkswaterstaat, Douane, Koninklijke Marechaussee, Zeehavenpolitie en havenautoriteiten gemeld. Via het digitaal loket MSW worden de ontvangen maritieme berichten afgeleverd bij de verantwoordelijke overheidsdiensten en eventuele retourberichten van de diensten naar de marktpartijen (agentschappen, rederijen en havens) teruggestuurd.

‘Als directeur van NV Port of Den Helder ben ik trots dat onze zeehaven als eerste is aangesloten op MSW. Hiermee dragen wij bij aan vereenvoudiging van de meldingsformaliteit van binnenkomend zeevervoer. Als offshore-hub zet Port of Den Helder zich continu in voor modernisering’, zegt directeur Jacoba Bolderheij.

Alle lidstaten

De eerste uitwisseling van berichten had plaats bij Peterson Den Helder. Ook twee andere bedrijven, Den Helder Support Services (DHSS) en Seamar Services, gingen met succes over op MSW. Er is vier jaar van voorbereiding aan voorafgegaan.

Het systeem geldt binnenkort voor alle EU-grensoverschrijdende schepen. Vandaag, op 28 september, worden ook Zeeland Seaports en de Rijkshavenmeester Westerschelde op MSW aangesloten.

De Europese Unie bepaalde in 2010 dat elke lidstaat moest zorgen voor één loket voor het elektronisch ontvangen en verzenden van berichten over vervoermiddelen, lading, bemanning en passagiers. Dit is opgenomen in de Europese Richtlijn 2010/65.

Maritime Single Window werkt in Den Helder | Schuttevaer.nl

Maritime Single Window werkt in Den Helder

Den Helder is als eerste Nederlandse zeehaven aangesloten op het elektronische havensysteem Maritime Single Window (MSW). Het systeem van Rijkswaterstaat moet voorzien in een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten voor de zeevaart.

PERS MSW

MSW is een elektronisch platform waarbij binnenkomende en uitgaande zeeschepen zich per bericht maar één keer hoeven te melden. Veel van deze berichten worden nu nog meerdere keren aan verschillende overheden zoals Rijkswaterstaat, Douane, Koninklijke Marechaussee, Zeehavenpolitie en havenautoriteiten gemeld. Via het digitaal loket MSW worden de ontvangen maritieme berichten afgeleverd bij de verantwoordelijke overheidsdiensten en eventuele retourberichten van de diensten naar de marktpartijen (agentschappen, rederijen en havens) teruggestuurd.

‘Als directeur van NV Port of Den Helder ben ik trots dat onze zeehaven als eerste is aangesloten op MSW. Hiermee dragen wij bij aan vereenvoudiging van de meldingsformaliteit van binnenkomend zeevervoer. Als offshore-hub zet Port of Den Helder zich continu in voor modernisering’, zegt directeur Jacoba Bolderheij.

Alle lidstaten

De eerste uitwisseling van berichten had plaats bij Peterson Den Helder. Ook twee andere bedrijven, Den Helder Support Services (DHSS) en Seamar Services, gingen met succes over op MSW. Er is vier jaar van voorbereiding aan voorafgegaan.

Het systeem geldt binnenkort voor alle EU-grensoverschrijdende schepen. Vandaag, op 28 september, worden ook Zeeland Seaports en de Rijkshavenmeester Westerschelde op MSW aangesloten.

De Europese Unie bepaalde in 2010 dat elke lidstaat moest zorgen voor één loket voor het elektronisch ontvangen en verzenden van berichten over vervoermiddelen, lading, bemanning en passagiers. Dit is opgenomen in de Europese Richtlijn 2010/65.