Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Chaos containerschip One Apus groot, lossen duurt maand, schade 200 miljoen

KOBE

Het gaat meer dan een maand duren om alle overgebleven containers van boord te halen van de ‘ONE Apus’, het containerschip van de Japanse rederij ONE dat twee weken geleden 1816 containers verloor tijdens zwaar weer op de Stille Oceaan. De schade wordt geschat op 200 miljoen dollar.

1 / 1
Chaos containerschip One Apus groot, lossen duurt maand, schade 200 miljoen

Chaos containerschip One Apus groot, lossen duurt maand, schade 200 miljoen

Bij de operatie in de Japanse havenstad Kobe heeft veiligheid prioriteit boven snelheid, zo stelt ONE in een verklaring.

Een door het maritieme claimbedrijf WK Webster gehouden inspectie van het containerschip met behulp van een drone heeft duidelijk gemaakt hoe groot de chaos op het vaartuig is en hoe gevaarlijk de klus zal zijn om alle containers van boord te krijgen. Van de 22 rijen containers aan boord zijn er maar 6 compleet en ongeschonden overeind blijven staan. De overige containers die niet in zee zijn gevallen, zijn samen als dominostenen omgevallen.

200 miljoen dollar schade

Op basis van de drone-inspectie schat WK Wester nu dat de totale schade boven de 200 miljoen dollar kan uitkomen. Er wordt nu overleg gevoerd of er averij grosse moet worden verklaard, wat zou betekenen dat de kosten die zijn gemaakt om het schip en de lading te redden, worden verdeeld over alle ladingbelanghebbenden.

In het weekend is voor het eerst een aantal containers van de ‘ONE Apus’ drijvend aangetroffen op de Stille Oceaan. De Amerikaanse kustwacht heeft scheepvaartverkeer gewaarschuwd om op de plek des onheils, ten noordwesten van Hawaii, daarop bedacht te zijn.

Lees ook:

Mega-containerschepen vragen om nieuwe voorschriften

Ook lading kleinere containerschepen in gevaar bij Wadden

Dit zijn de 10 grootste containerschepen ter wereld (Paul Jumelet)

Reacties (4)
  • FrankKommer

    Hier nog een “grapjas” meneer Teunisse: ik zie dat Deltavis mijn eerste gedachte al verwoord heeft.
    Als een container niet blijft drijven, dan moet die maar een automatisch opblaasbaar zwemvest krijgen zodat die container met god-weet-wat-er-in-zit niet naar de bodem zinkt om nog jarenlang zijn (giftige?) lading los te laten.
    Dan moet er ook een Epirb of zoiets op zodat elke container weer geborgen kan worden.

    Verder kan een rechtvaardige CO2-tax er ook voor zorgen dat we een stuk minder gaan slepen met goederen op een containervloot die niet zoveel vervuilt als alle auto’s op de wereld tezamen, en meer lokaal gaan maken.

    Het wordt tijd dat we de echte “grapjassen” van deze wereld uitschakelen en serieus het milieu gaan beschermen. Containers verliezen wordt nu blijkbaar afgedaan als “so what”, net zoals ze 50 jaar geleden nog rustig kernafval in de oceanen stortten.

    Men verwacht een olieramp als al die in WO2 gezonken schepen hun olietanks doorroesten en een gifgasramp als de gedumpte chemische wapens doorroesten. Wanneer gaan we merken dat er eigenlijk een containerramp gaat ontstaan als al die tienduizenden verloren containers hun gif gaan loslaten?

  • mdb

    Wellicht moeten we erkennen, dat wij in Europa teveel bestellen in verre landen en moet productie van “allerlei” in die landen gewoon plaats gaan vinden in Europa, want zo gaat de gehele zeefauna eraan.

  • J.Teunisse

    Grapjas. De publieke omroep zoekt nog potsenmakers. Containers worden met divers producten gevuld. Bijvoorbeeld : Meubels van hout, maar ook gezaagd tropisch hout, meubelplaat. Dan verzorgt deze lading voor drijven vermogen. Maar er kan ook erts, staal(producten, ) metalen, machines, producten waar het drijvend vermogen in (zee) water negatief is. Zo zag ik enige tijd terug foto’s genomen door een oceanografisch onderzoeks vaartuig. Op 7000 meter stond een container. Shit happens. Een ook op die diepte levende zeeorganismen namen kennis van deze metalen box. Er waren ook foto’s van containers op iets mindere dieptes met open gescheurde wanden en nog nader te bepalen inhoud.
    Een drijven de / zwevende container, net onder de waterspiegel is de horror voor de zeezeiler. Menig zeezeiler is daarmee vaartuig en soms het leven mee verloren.
    Imo / solas is enige tijd doende om de haalbaarheid van tracing op containers te onderzoeken. Echter IMO heeft sterke en zwakke broeders. En niet iedereen wil/; kan die kosten dragen. Naast technische problemen die zulke systemen hebben.
    Wil je dus een onzinkbare container waar 30-40 ton gewicht in kan, gaat het ten koste van de beschikbare nuttige ruime . Vergeet de tara niet. Dus Container is 40 voet= 12 meterlang x 2,50 breed x 2, 70? hoog bescheiden high cube= 81m3 bij 6 ton Tara en 40 ton lading gaat dan minstens 55 % van je bruikbare volume verloren aan drijfvermogen. Bij de hoge wereldwijde omloop van containers , moet acuut de op de wereld zeeen varen container vloot verdubbld worden om het gewicht/ volume aan goederen op plaatst bestemming te krijgen. Welke kostprijs stijging dat mee brengt ? Doe eens een gok.

  • deltavis

    Een mooie uitdaging zou zijn om een container te ontwikkelen die drijfvermogen heeft. Dat scheelt bij het zoeken op de zeebodem naar overboord geslagen containers en bespaart enorme bergingsbedragen. En het scheelt ook qua vervuiling. Zolang er gigantische ladingvolumes over zee gaan, zullen dergelijke incidenten blijven plaatsvinden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook