Zeevrachtenmarkt: Alle ogen gericht op China

De drie grootste Japanse rederijen behaalden in 2018 goede resultaten. Maar Nippon Yusen Kaisha, Mitsui OSK Lines als Kawasaki Kisen Kaisha (K-Line) zijn bezorgd over de handelsoorlog tussen de VS en China. De handel in Azië groeit, maar juist in China neemt de groei in handel en productie af. Na de viering van het Chinese Nieuwjaar zal duidelijker worden wat de invloed van het handelsconflict is op de droge-bulkschepen.

Veel ijzererts zal er voorlopig niet worden ingevoerd. China heeft grote voorraden en door het drama bij de Braziliaanse mijnbouwer Vale zal de export van ijzererts uit Brazilië dalen. De invoer van sojabonen uit de Verenigde Staten daalde vorig jaar met 8% en dat zal dit jaar, als het dispuut niet wordt opgeheven, niet verbeteren. De Chinese kolenimport daalde vorig jaar, onduidelijk is nog of dat dit jaar ook zal gebeuren. De winning van kolen in eigen land is niet populair in China.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer