Kostbare schades maken einde aan voorspoed P&I Clubs

De jarenlange voorspoed van de International Group of P&I Clubs lijkt definitief tot een eind te zijn gekomen. Alleen al het containerverlies van de MSC Zoe, wat leidde tot een kostbare opsporings- en bergingsoperatie, zorgt voor hoge claims. Maar de Group Clubs hadden in de aanloop naar verlenging van de dekking per 20 februari nog flink wat andere grote schades te verwerken.

Zeker vier gevallen zullen naar verwachting schadeclaims van meer dan $ 100 miljoen opleveren en dus onder de International Group Pool vallen. Op de 6400 ceu autocarrier Sincerety Ace (2019) ontstond brand bij Hawaian Island of Ouhu. Het schip had 3500 nieuwe Nissan auto’s aan boord met bestemming Verenigde Staten. Vijf bemanningsleden verloren het leven. De schade wordt geraamd op meer dan $ 100 miljoen als blijkt dat het schip schuld heeft aan de brand. Op het containerschip Yantian Express (7510 teu, 2002) van Hapag Lloyd brak eveneens brand uit. Het schip was onderweg naar Canada via het Suezkanaal. Bedragen van de schade zijn nog niet bekend, maar ook hier is de schade waarschijnlijk zeer hoog. Verder had begin januari een explosie plaats aan boord van de chemicaliëntanker Anlac Fortune (17.542 dwt, 2010) in de omgeving van Lamma Island, dichtbij Hongkong. Twee bemanningsleden kwamen om het leven. Ook van deze zaak wordt een forse schade verwacht. En de Athlos (7100 dwt, 2010) kreeg eveneens te kampen met een explosie. Ook over dit geval nabij Cyprus zijn nog geen cijfers beschikbaar.  

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer