De directeur scheepvaartverkeer van het Tunesische ministerie van Handel, Youssef Ben Romdhane, presenteerde onlangs een rapport van een gezamenlijke Tunesisch, Franse en Cypriotische onderzoekscommissie. Daaruit blijkt dat het ongeval te wijten is aan grote menselijke fouten op beide schepen. De aanvaring gebeurde terwijl de kapitein van de Ulysse in een privé telefoongesprek was verwikkeld. Hij zat alleen op de brug en had voor het telefoontje zijn post bij de radarschermen verlaten. Ook de bemanning van de CSL Virginia wordt door de gezamenlijke commissie verantwoordelijk gehouden voor het ongeval. Het schip had het anker laten vallen in een drukke scheepvaartroute. Bij het naderen van de Ulysse had de bemanning geen acht geslagen op het radaralarm vlak voordat de aanvaring gebeurde. Het kostte meerdere dagen om de twee schepen uit elkaar te halen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?