Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Enorme stabiliteit speelt mogelijk rol bij containerincident MSC Zoe

ROTTERDAM

Hoe kan het dat een onaantastbaar lijkend megacontainerschip hele stapels containers verliest? Dat is de vraag die menigeen bezighoudt nadat de MSC Zoe (395 x 59 meter) op de avond van Nieuwjaarsdag boven Borkum naar schatting 270 containers verloor. Vreemd genoeg heeft mogelijk de extreme stabiliteit van dit soort megacontainerschepen een rol gespeeld. Dat denkt tenminste Roel Ballieux, voormalig kapitein op een vergelijkbaar schip bij Maersk.

1 / 2
BOO TWIST LOCKS MSC ZOE

BOO TWIST LOCKS MSC ZOE

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Aad Terlouw

    Maar stel dat de eigen slingerperiode van dit brede schip, die in hoge mate afhankelijk is van de GM-waarde, nou eens 20 seconden is.Hoe wordt dan bij boven aangenomen slingertijd van slechts 8 sec zulke extreme rolhoeken bereikt?
    Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het schip achtervolgd werd door schuin achterinkomende golven uit het NW.Door de scheepssnelheid treedt een forse verlaging van de aanstootfrequentie op, die zelfs in de buurt van de eigenslingerfrequentie (behorend bij 20 seconden) van het schip kan komen en dan voor extreme opslingeringen kan zorgen.Hopelijk is de gezagvoerder bereid om dat soort gegevens als GM, golfbeeld en heersende richting, scheepssnelheid beschikbaar te stellen aan de onderzoeksraad.

  • L.W. de Bruijn

    Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom de twee buitenste lagen containers tot boven gestapeld mogen worden, laad hier per rij 2 lagen containers minder en de containers zullen veel stabieler staan.

  • Bart Boode

    Het lijkt mij overduidelijk,dat het MSC Zoe met een storm uit het NW dwars in de enorme golven heeft gevaren,de koers was oost richting Bremerhaven.
    Hierdoor heeft het schip een reeks slingerbewegingen gehad ,die op kunnen lopen tot 40gr.
    De bovenste containers maken dan een vlucht van ong.50mtr per 4 sec,waardoor de zijdelingse krachten zo groot worden dat de sjorringen het begeven.
    De kapitein had dit kunnen voorkomen,door een meer noordelijke koers te gaan varen met lage voortgang,dit heet steken.
    Dit kost natuurlijk tijdverlies en dus geld!

    Bart Boode

  • A. Elzinga

    eindelijk eens een serieus bericht en serieuze reactie. tot nu toe alleen nog maar on zin gelezen en gehoord in resp. kranten en op tv. ben zelf een keer met een 2000 teu-er van oman nr singapore gevaren met ruim 6 mtrs gm. alles bleef staan aan dek maar t was hachelijk. de combi van hoge deining en grote gm resulteerde uiteraard in enorm heftig slingeren. op een andere reis maakten we halen tot 45graden waardoor het de betimmering uitbrak op de brug. dus ja er komen nogal wat krachten op.

  • Erik Schumacher

    Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Het lijkt me niet dat er een fout gemaakt is met sjorren want dan waren er niet meerdere stapels omgevallen. Ik vraag me af hoe groot het MG was, maw hoe groot de stabiliteit was. Waarschijnlijk aan de hoge kant, en mede door de grote breedte krijg je dan een zogn ‘wreed schip’, wat bij dwarsscheepse zeegang erg snel slingert. Windkracht 8-9 is voor zo’n groot schip absoluut geen extreme weersomstandigheid, maar door de korte golflengte op de Noordzee kan er wellicht een soort parametrisch slingeren optreden. Een snel slingerend schip geeft grote versnellingskrachten op het schip en uiteraard ook op de lading. Hoe hoger op het schip hoe groter die krachten zijn. Goed mogelijk dat daardoor de onderste containers aan dek in elkaar gedrukt zijn, waarna hele stapels onstabiel werden en omvielen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook