P&I Clubs verdeeld over noodzaak premiestijging

De P&I Clubs nemen in februari mogelijk niet allemaal dezelfde beslissing. Sommige vinden een premieverhoging nodig, terwijl andere menen dat in deze onzekere tijden de leden moeten worden ontzien. Wellicht dat de Clubs toch rekening willen houden met de kosten die de reders krijgen vanwege de IMO milieueisen.

In het lopende verzekeringsjaar waren er meer schades dan voorgaande jaren. Met name de UK Club werd getroffen door aanvaringen bij Singapore. West of England kreeg ook een flink aantal claims te verwerken, acht claims van boven de $ 3 miljoen, waarvan zeven boven de $ 6 miljoen. Slechts een claim was groot genoeg om in de gemeenschappelijke schadepool te vallen. North of England behaalde over boekjaar 2017 een winst van $ 19,8 miljoen. De vrije reserves stegen tot bijna $ 45 miljoen. De Club probeert meer inkomsten te behalen met contracten met vaste premies en cascoverzekeringen. In 2017 ontstonden 32 claims van boven $ 1 miljoen. Ook hiervan was er slechts een groot genoeg om in de schadepool te vallen. De bij de Club verzekerde suezmax Jag Laadki, 150.000 dwt, 2000, veroorzaakte een dubbele aanvaring. Eerst met de LNG-carrier Al Khattiy uit 2009 en vervolgens met de LPG-carrier Anka uit 2013. De gevolgen vielen echter mee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

P&I Clubs verdeeld over noodzaak premiestijging | Schuttevaer.nl

P&I Clubs verdeeld over noodzaak premiestijging

De P&I Clubs nemen in februari mogelijk niet allemaal dezelfde beslissing. Sommige vinden een premieverhoging nodig, terwijl andere menen dat in deze onzekere tijden de leden moeten worden ontzien. Wellicht dat de Clubs toch rekening willen houden met de kosten die de reders krijgen vanwege de IMO milieueisen.

In het lopende verzekeringsjaar waren er meer schades dan voorgaande jaren. Met name de UK Club werd getroffen door aanvaringen bij Singapore. West of England kreeg ook een flink aantal claims te verwerken, acht claims van boven de $ 3 miljoen, waarvan zeven boven de $ 6 miljoen. Slechts een claim was groot genoeg om in de gemeenschappelijke schadepool te vallen. North of England behaalde over boekjaar 2017 een winst van $ 19,8 miljoen. De vrije reserves stegen tot bijna $ 45 miljoen. De Club probeert meer inkomsten te behalen met contracten met vaste premies en cascoverzekeringen. In 2017 ontstonden 32 claims van boven $ 1 miljoen. Ook hiervan was er slechts een groot genoeg om in de schadepool te vallen. De bij de Club verzekerde suezmax Jag Laadki, 150.000 dwt, 2000, veroorzaakte een dubbele aanvaring. Eerst met de LNG-carrier Al Khattiy uit 2009 en vervolgens met de LPG-carrier Anka uit 2013. De gevolgen vielen echter mee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer