Zeevrachtenmarkt: Vrachten en huren omlaag

De capesizers hebben in het Verre Oosten, vooral in Chinese havens, last van congestie als gevolg van slecht weer en op de Atlantische routes is er minder ladingaanbod. Er gingen de laatste tijd bijzonder weinig capesizers naar de sloop, waardoor de capaciteit van de capesize-vloot met bijna 3% is gestegen. Lag de gemiddelde charterhuur midden augustus nog rond $ 26.300 per dag, nu is die gedaald tot rond $ 20.300.

De invoer van ijzererts door China nam in de eerste zeven maanden van dit jaar af met 0,8%. Dat lijkt niet veel, maar dat zijn toch wel vele tonnen erts minder. Met efficiëntere hoogovens kan ook schroot als ruw materiaal worden gebruikt, wat de Chinese ertsimport negatief zal beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachten en huren omlaag | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachten en huren omlaag

De capesizers hebben in het Verre Oosten, vooral in Chinese havens, last van congestie als gevolg van slecht weer en op de Atlantische routes is er minder ladingaanbod. Er gingen de laatste tijd bijzonder weinig capesizers naar de sloop, waardoor de capaciteit van de capesize-vloot met bijna 3% is gestegen. Lag de gemiddelde charterhuur midden augustus nog rond $ 26.300 per dag, nu is die gedaald tot rond $ 20.300.

De invoer van ijzererts door China nam in de eerste zeven maanden van dit jaar af met 0,8%. Dat lijkt niet veel, maar dat zijn toch wel vele tonnen erts minder. Met efficiëntere hoogovens kan ook schroot als ruw materiaal worden gebruikt, wat de Chinese ertsimport negatief zal beïnvloeden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer