Wereldprimeur Maersk op noordelijke zeeroute

De rederij Maersk gaat met een splinternieuw schip als eerste rederij met een containerschip de volledige noordelijke zeeroute afleggen. De vorige maand opgeleverde Venta Maersk (200 x 35,2 m. 3596 teu) ligt in Wladiwostok, bijna klaar om te vertrekken voor de wereldprimeur.

Tot nu toe voeren ijsversterkte (LNG) tankers bij gelegenheid via de noordelijke route. Maersk ziet deze eerste oversteek overigens als een testvaart en wil er nog geen conclusies voor een regelmatig vervolg aan verbinden. Een woordvoerder van Maersk: ‘Op dit moment is de route  zelfs voor een ijsversterkt, en dus duurder schip, slechts drie maanden per jaar bevaarbaar. Maar die periode kan in de toekomst langer worden, zoals we allemaal weten. Als het zo ver is willen we goed voorbereid zijn.’

De Venta Maersk zal op haar maiden trip een vracht diepgevroren vis vervoeren. Het is een van de zeven feeder zusterschepen die Maersk laat bouwen op de Zhousan werf bouwen. De schepen zijn bedoeld voor temperaturen tot minus 25 graden. Van de bijna 3600 containers die de schepen aan boord kunnen hebben zijn 600 reefers.

Maersk kondigde de wens om de testvaart uit te voeren vorig jaar november al aan. Het duurder tot juli voordat de Russiche autoriteiten de vergunning afgaven. Volgens die vergunning moet de Venta Maersk de Russische water in de periode van 1 tot 20 september van oost naar west doorkruisen. (WdN)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wereldprimeur Maersk op noordelijke zeeroute | Schuttevaer.nl

Wereldprimeur Maersk op noordelijke zeeroute

De rederij Maersk gaat met een splinternieuw schip als eerste rederij met een containerschip de volledige noordelijke zeeroute afleggen. De vorige maand opgeleverde Venta Maersk (200 x 35,2 m. 3596 teu) ligt in Wladiwostok, bijna klaar om te vertrekken voor de wereldprimeur.

Tot nu toe voeren ijsversterkte (LNG) tankers bij gelegenheid via de noordelijke route. Maersk ziet deze eerste oversteek overigens als een testvaart en wil er nog geen conclusies voor een regelmatig vervolg aan verbinden. Een woordvoerder van Maersk: ‘Op dit moment is de route  zelfs voor een ijsversterkt, en dus duurder schip, slechts drie maanden per jaar bevaarbaar. Maar die periode kan in de toekomst langer worden, zoals we allemaal weten. Als het zo ver is willen we goed voorbereid zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer