Zeevrachtenmarkt: Minder kolen en ijzererts

De grote mijnbouwer Anglo American heeft productie van zowel ijzererts als kolen verlaagd. De ijzerertsproductie in Zuid-Afrika zal dit jaar een miljoen ton minder bedragen en de winning van kolen in Brazilië eveneens, als gevolg van transportproblemen vanaf de mijn naar de havens.

Op 1 januari 2020 gaan de IMO-regels over de uitstoot van gassen in. Grote vraag is hoeveel droge-bulkschepen vanwege de kosten van aanpassing naar de sloperijen zullen gaan. Vooral veel handysizers hebben een hoge leeftijd van 18 jaar en ouder. Zonder de invoering van de IMO-regels zouden ze 30 jaar kunnen worden. Maar nu zullen veel reders de puzzel moeten maken wat economisch het beste is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Minder kolen en ijzererts | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Minder kolen en ijzererts

De grote mijnbouwer Anglo American heeft productie van zowel ijzererts als kolen verlaagd. De ijzerertsproductie in Zuid-Afrika zal dit jaar een miljoen ton minder bedragen en de winning van kolen in Brazilië eveneens, als gevolg van transportproblemen vanaf de mijn naar de havens.

Op 1 januari 2020 gaan de IMO-regels over de uitstoot van gassen in. Grote vraag is hoeveel droge-bulkschepen vanwege de kosten van aanpassing naar de sloperijen zullen gaan. Vooral veel handysizers hebben een hoge leeftijd van 18 jaar en ouder. Zonder de invoering van de IMO-regels zouden ze 30 jaar kunnen worden. Maar nu zullen veel reders de puzzel moeten maken wat economisch het beste is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer