Zeevrachtenmarkt: Waardedaling schepen door zwavelnorm

De verwachting is dat het de kosten voor zeevervoer zullen stijgen als gevolg van de IMO-regels die de zwaveluitstoot per 2020 moeten beperken. Voor Brazilië zal dat een tegenvaller zijn bij de export van ijzererts en kolen naar China. Vanaf Australië zijn de transportkosten naar China namelijk minder dan de helft van de kosten Brazilië-China.

Als de IMO-regels inderdaad per 2020 gaan gelden, zal ook de waarde van schepen van 15 jaar en ouder dalen. Schepen onder de acht jaar oud zullen waarschijnlijk juist flink in waarde stijgen. Dit vanwege de kosten van de aanpassing aan de IMO-regels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Waardedaling schepen door zwavelnorm | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Waardedaling schepen door zwavelnorm

De verwachting is dat het de kosten voor zeevervoer zullen stijgen als gevolg van de IMO-regels die de zwaveluitstoot per 2020 moeten beperken. Voor Brazilië zal dat een tegenvaller zijn bij de export van ijzererts en kolen naar China. Vanaf Australië zijn de transportkosten naar China namelijk minder dan de helft van de kosten Brazilië-China.

Als de IMO-regels inderdaad per 2020 gaan gelden, zal ook de waarde van schepen van 15 jaar en ouder dalen. Schepen onder de acht jaar oud zullen waarschijnlijk juist flink in waarde stijgen. Dit vanwege de kosten van de aanpassing aan de IMO-regels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer