Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor zware-olietankers

De grote Braziliaanse mijnbouwer Vale exporteerde in het eerste kwartaal slechts 82 miljoen ton ijzererts. De prognose voor dit jaar was 390 miljoen ton, dus dat zal moeilijk worden om te realiseren. De lagere volumes uit zowel Canada als Brazilië kwamen mede door stakingen en weersomstandigheden. Doordat ook bauxietexporten uit Guinea lager waren vanwege arbeidsonrust was het een slechte start van het jaar voor de capesizers. Begin april lagen de huren rond $ 7000 per dag.

Over de toekomst van de capesizers zijn de meningen verdeeld. De Franse rederij Louis Dreyfus Armateurs begint zich te ontdoen van haar capesizers, terwijl de in Monaco gevestigde rederij Goodbulk met 22 capesizers optimistisch is over de toekomst voor de capesizers. Feit is dat de valemaxen, beduidend grotere schepen dan de capesizers, inmiddels in de vaart komen en er de komende twee jaren nog meer bij komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor zware-olietankers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Verbetering voor zware-olietankers

De grote Braziliaanse mijnbouwer Vale exporteerde in het eerste kwartaal slechts 82 miljoen ton ijzererts. De prognose voor dit jaar was 390 miljoen ton, dus dat zal moeilijk worden om te realiseren. De lagere volumes uit zowel Canada als Brazilië kwamen mede door stakingen en weersomstandigheden. Doordat ook bauxietexporten uit Guinea lager waren vanwege arbeidsonrust was het een slechte start van het jaar voor de capesizers. Begin april lagen de huren rond $ 7000 per dag.

Over de toekomst van de capesizers zijn de meningen verdeeld. De Franse rederij Louis Dreyfus Armateurs begint zich te ontdoen van haar capesizers, terwijl de in Monaco gevestigde rederij Goodbulk met 22 capesizers optimistisch is over de toekomst voor de capesizers. Feit is dat de valemaxen, beduidend grotere schepen dan de capesizers, inmiddels in de vaart komen en er de komende twee jaren nog meer bij komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer