‘Grieken en Duitsers dumpen meeste schepen op stranden’

Rederijen, eigenaren en banken in Griekenland en Duitsland hebben in 2017 de meeste afgedankte schepen naar sloopstranden afgevoerd. Dat zegt de pressiegroep Shipbreaking Platform in Brussel op basis van cijfers die de organisatie zelf verzamelde.

'Grieken en Duitsers duumpen meeste schepen op stranden'

Samen waren deze landen goed voor bijna 20% van de sloop via beaching. Daarbij worden sloopschepen met flinke snelheid het strand opgevaren en vervolgens grotendeels met de hand gesloopt.
Volgens Shipbreaking Platform werden er in 2017 opgeteld 835 grote, oceaanwaardige commerciële schepen verkocht aan sloopwerven. 543 daarvan kwamen terecht op de sloopstranden van Bangladesh, India en Pakistan. In totaal werd 80,3% van het tonnage op een sloopstrand ontmanteld, berekende het Platform. Na Griekenland en Duitsland volgen Zuid-Korea, China en India in de top-5.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Grieken en Duitsers dumpen meeste schepen op stranden’ | Schuttevaer.nl

‘Grieken en Duitsers dumpen meeste schepen op stranden’

Rederijen, eigenaren en banken in Griekenland en Duitsland hebben in 2017 de meeste afgedankte schepen naar sloopstranden afgevoerd. Dat zegt de pressiegroep Shipbreaking Platform in Brussel op basis van cijfers die de organisatie zelf verzamelde.

'Grieken en Duitsers duumpen meeste schepen op stranden'

Samen waren deze landen goed voor bijna 20% van de sloop via beaching. Daarbij worden sloopschepen met flinke snelheid het strand opgevaren en vervolgens grotendeels met de hand gesloopt.
Volgens Shipbreaking Platform werden er in 2017 opgeteld 835 grote, oceaanwaardige commerciële schepen verkocht aan sloopwerven. 543 daarvan kwamen terecht op de sloopstranden van Bangladesh, India en Pakistan. In totaal werd 80,3% van het tonnage op een sloopstrand ontmanteld, berekende het Platform. Na Griekenland en Duitsland volgen Zuid-Korea, China en India in de top-5.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer