Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog dreigt

Als de Amerikaanse president Trump de plannen doorzet om staal en aluminium met respectievelijk 25% en 10% te belasten, hebben vooral de kleinere bulkschepen daar last van. Het zijn vooral de handysizers en supramaxen die staalproducten vervoeren van Zuid-Korea naar de Verenigde Staten.

Zuid-Korea voert meer staalproducten uit naar de VS dan China. Terwijl de aangekondigde belastingverhogingen nog niet zijn vastgesteld, heeft China de invoer van sojabonen al verminderd en de invoer uit Brazilië alvast verhoogd. De Amerikaanse boeren zullen hier met enige zorg naar kijken. Ieder normaal mens hoopt dat een handelsoorlog kan worden vermeden, maar de Amerikaanse president is van mening dat zo’n oorlog gewonnen kan worden.
De Grieken zijn nog steeds enthousiaste kopers van vooral supramaxen. New Vision Shipping kocht de Caroline Victory (58.000 dwt, 2008) voor $ 13,8 miljoen. De Argentijnse rederij Interocean kocht de panamax Tansanit (92.000 dwt, 2011) voor $ 17,2 miljoen van Duitse investeerders. Ook ‘ouwetjes’ doen het in een optimistisch droge-ladingmarkt nog goed. Het Duitse Oldendorff Carriers charterde de capesizer Sunbeam (171.000 dwt, 2000) voor 11 tot 13 maanden voor $ 16.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog dreigt | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Handelsoorlog dreigt

Als de Amerikaanse president Trump de plannen doorzet om staal en aluminium met respectievelijk 25% en 10% te belasten, hebben vooral de kleinere bulkschepen daar last van. Het zijn vooral de handysizers en supramaxen die staalproducten vervoeren van Zuid-Korea naar de Verenigde Staten.

Zuid-Korea voert meer staalproducten uit naar de VS dan China. Terwijl de aangekondigde belastingverhogingen nog niet zijn vastgesteld, heeft China de invoer van sojabonen al verminderd en de invoer uit Brazilië alvast verhoogd. De Amerikaanse boeren zullen hier met enige zorg naar kijken. Ieder normaal mens hoopt dat een handelsoorlog kan worden vermeden, maar de Amerikaanse president is van mening dat zo’n oorlog gewonnen kan worden.
De Grieken zijn nog steeds enthousiaste kopers van vooral supramaxen. New Vision Shipping kocht de Caroline Victory (58.000 dwt, 2008) voor $ 13,8 miljoen. De Argentijnse rederij Interocean kocht de panamax Tansanit (92.000 dwt, 2011) voor $ 17,2 miljoen van Duitse investeerders. Ook ‘ouwetjes’ doen het in een optimistisch droge-ladingmarkt nog goed. Het Duitse Oldendorff Carriers charterde de capesizer Sunbeam (171.000 dwt, 2000) voor 11 tot 13 maanden voor $ 16.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer