Flinter sluit contract berging Flinterstar

Rederij Flinter heeft met de Belgische bergerscombinatie van Scaldis Salvage & Marine Contractors, Dredging International, Jan de Nul en Herbosch-Kiere een contract gesloten voor de berging van het wrak van de Flinterstar.

Flinter meldt geen verdere details bekend te mogen maken, maar is blij dat het wrak voor de komende winter wordt geborgen.
De Flinterstar kwam in de vroege ochtend van dinsdag 6 oktober bij Zeebrugge in aanvaring met de LNG-tanker Al Oraiq. De Flinterstar, die onder loodsbegeleiding voer, was uit Antwerpen vertrokken en onderweg naar Spanje, de Al Oraiq had Zeebrugge als bestemming. Volgens Flinter voer de tanker de Flinterstar ‘uit het water’. Na de aanvaring deed Flinter volgens de wrakkenwet afstand van het schip. De reder stortte wel een bedrag in een fonds voor wrakopruiming. De Belgische staatssecretaris voor de Noordzee, Bart Tommelein, wilde echter niet dat de overheid zou opdraaien voor de berging en begon een rechtszaak. De Rechtbank van Koophandel in Brugge vond ook dat Flinter verantwoordelijk is voor de berging. Flinter ging in hoger beroep. Maar verloor ook deze zaak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Flinter sluit contract berging Flinterstar | Schuttevaer.nl

Flinter sluit contract berging Flinterstar

Rederij Flinter heeft met de Belgische bergerscombinatie van Scaldis Salvage & Marine Contractors, Dredging International, Jan de Nul en Herbosch-Kiere een contract gesloten voor de berging van het wrak van de Flinterstar.

Flinter meldt geen verdere details bekend te mogen maken, maar is blij dat het wrak voor de komende winter wordt geborgen.
De Flinterstar kwam in de vroege ochtend van dinsdag 6 oktober bij Zeebrugge in aanvaring met de LNG-tanker Al Oraiq. De Flinterstar, die onder loodsbegeleiding voer, was uit Antwerpen vertrokken en onderweg naar Spanje, de Al Oraiq had Zeebrugge als bestemming. Volgens Flinter voer de tanker de Flinterstar ‘uit het water’. Na de aanvaring deed Flinter volgens de wrakkenwet afstand van het schip. De reder stortte wel een bedrag in een fonds voor wrakopruiming. De Belgische staatssecretaris voor de Noordzee, Bart Tommelein, wilde echter niet dat de overheid zou opdraaien voor de berging en begon een rechtszaak. De Rechtbank van Koophandel in Brugge vond ook dat Flinter verantwoordelijk is voor de berging. Flinter ging in hoger beroep. Maar verloor ook deze zaak.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer