Iran na zes jaar weer met schip in haven Hamburg

Het containerschip Azargoun (207 x 29,80 meter) van de Iraanse staatsrederij Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) heeft donderdag 17 maart de haven van Hamburg aangedaan.

Iran na zes jaar weer met schip in haven Hamburg

Hiermee pakt de Iraanse rederij na zes jaar weer de lijndienst Europe Container Line (ECL) op. De Azargoun werd in 2003 gebouwd op de toenmalige Aker MTW scheepswerf in Wismar.

De Europe Container Line vaart met schepen van 2500 teu tussen Europa en havens aan de Perziche Golf. De dienst doet elke 14 dagen de havens van Hamburg, Antwerpen, Genua, Istanbul, Port Said en Bandar Abbas aan. Aan de containerdienst kwam in het midden van 2010 een einde nadat Iran sancties opgelegd kreeg vanwege het nucleaire programma in het land.

Handelspartner

Duitsland is van oudsher de grootste westerse handelspartner van Iran. Vooral in Hamburg hebben zich veel Iraniërs gevestigd. De Duitse industrie verwacht dan ook met de opheffing van de sancties te kunnen profiteren van een stijgende export naar Iran. Dat land liep de afgelopen jaren een grote achterstand op in de olie-, automobiel-, en chemische industrie. Iran heeft veel bodemschatten zoals olie, gas en ertsen te exporteren.

Voor de sancties importeerde Iran via Hamburg voornamelijk gerst, meststoffen, veevoer en machines. Iran exporteerde toen in het bijzonder vers en geconserveerd fruit, groente, garens en andere weefsels en rubber via de haven van Hamburg.

De Iraanse rederij IRISL beschikt over 170 eigen schepen. Van en naar het Verre Oosten zet de rederij schepen in met een capaciteit van 6500 teu. Naar Zuidoost-Azië varen vooral schepen van 2200 tot 2500 teu. Ook biedt IRISL containerdiensten aan van de Perzische Golf naar de Middellandse Zee en naar Oost-Afrika.

120 miljard

Iran gaat tot 2020 zo’n 120 miljard euro steken in de wederopbouw van de koopvaardijvloot. Hauke Schlegel ziet als voorzitter van de Duitse machinebouw branchevereniging VDMA al handel. ‘Er is in Iran grote behoefte aan innovatie en nieuwe schepen. Aangezien het land zij scheepsapparatuur en technologie in Europa wil aanschaffen, zien we grote mogelijkheden voor samenwerking. Iran is dan ook van groot strategisch belang voor de toeleverende industrie.’ (EvH)

Iran na zes jaar weer met schip in haven Hamburg | Schuttevaer.nl

Iran na zes jaar weer met schip in haven Hamburg

Het containerschip Azargoun (207 x 29,80 meter) van de Iraanse staatsrederij Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) heeft donderdag 17 maart de haven van Hamburg aangedaan.

Iran na zes jaar weer met schip in haven Hamburg

Hiermee pakt de Iraanse rederij na zes jaar weer de lijndienst Europe Container Line (ECL) op. De Azargoun werd in 2003 gebouwd op de toenmalige Aker MTW scheepswerf in Wismar.

De Europe Container Line vaart met schepen van 2500 teu tussen Europa en havens aan de Perziche Golf. De dienst doet elke 14 dagen de havens van Hamburg, Antwerpen, Genua, Istanbul, Port Said en Bandar Abbas aan. Aan de containerdienst kwam in het midden van 2010 een einde nadat Iran sancties opgelegd kreeg vanwege het nucleaire programma in het land.

Handelspartner

Duitsland is van oudsher de grootste westerse handelspartner van Iran. Vooral in Hamburg hebben zich veel Iraniërs gevestigd. De Duitse industrie verwacht dan ook met de opheffing van de sancties te kunnen profiteren van een stijgende export naar Iran. Dat land liep de afgelopen jaren een grote achterstand op in de olie-, automobiel-, en chemische industrie. Iran heeft veel bodemschatten zoals olie, gas en ertsen te exporteren.

Voor de sancties importeerde Iran via Hamburg voornamelijk gerst, meststoffen, veevoer en machines. Iran exporteerde toen in het bijzonder vers en geconserveerd fruit, groente, garens en andere weefsels en rubber via de haven van Hamburg.

De Iraanse rederij IRISL beschikt over 170 eigen schepen. Van en naar het Verre Oosten zet de rederij schepen in met een capaciteit van 6500 teu. Naar Zuidoost-Azië varen vooral schepen van 2200 tot 2500 teu. Ook biedt IRISL containerdiensten aan van de Perzische Golf naar de Middellandse Zee en naar Oost-Afrika.

120 miljard

Iran gaat tot 2020 zo’n 120 miljard euro steken in de wederopbouw van de koopvaardijvloot. Hauke Schlegel ziet als voorzitter van de Duitse machinebouw branchevereniging VDMA al handel. ‘Er is in Iran grote behoefte aan innovatie en nieuwe schepen. Aangezien het land zij scheepsapparatuur en technologie in Europa wil aanschaffen, zien we grote mogelijkheden voor samenwerking. Iran is dan ook van groot strategisch belang voor de toeleverende industrie.’ (EvH)