KVNR rekent af met kabinet

Nederland is rijp voor een Nationale Maritieme Autoriteit naar Deens model. Dat, en een scheepvaartregister dat varen onder Nederlandse vlag stimuleert in plaats van uitvlaggen in de hand werkt, bepleit redersorganisatie KNRV bij een volgend kabinet. Het huidige kabinet heeft afgedaan.

KVNR rekent af met kabinet
  • Veeg uit de pan voor KIWA

Door Dirk van der Meulen
De Nederlandse reders constateren dat de uitvoering van de nieuwe maritieme strategie en het bijbehorend Werkprogramma Zeevaart uit 2015 veel te traag verloopt. Voorzitter en oud-minister Tineke Netelenbos gaf op de KVNR-nieuwjaarsreceptie in het Haagse Nieuwspoort aan dat ze wel klaar is met alle studies van het zittende kabinet.

‘Voor onze sector is het vestigingsklimaat en de werking van het register topprioriteit. Ook voor de minister. Je zou dus mogen verwachten dat de verbetering hiervan voortvarend wordt aangepakt. Helaas constateren we een bureaucratische reflex: de ene studie is nog niet klaar, of de andere wordt alweer op de rails gezet. Terwijl we allang weten waar het aan schort. De moeizame relatie tussen beleid, uitvoering en handhaving bijvoorbeeld. Het totale gebrek aan acquisitie en een dienstverlenende houding, om over het KIWA nog maar niet te spreken.’

Vanwege die onvrede wil het KVNR-bestuur met een Nationale Maritieme Autoriteit naar Deens model alle neuzen weer richten op de groei en bloei van de maritieme sector. Het betrekken van schuttersputjes moet afgelopen zijn, vindt Netelenbos. Ze vroeg nog of er toevallig iemand van KIWA in de zaal was, maar die maakte zich niet kenbaar.

Niet foutloos

KIWA verstrekt als marktpartij bemanningsvergunningen en ondanks verschillende beloftes tot verbetering gebeurt dat volgens de redersorganisatie nog steeds niet goed en foutloos. Ook is er op het ministerie van Infrastructuur en Milieu een moeizame relatie tussen beleid, uitvoering en handhaving. ‘Er dient helderheid te zijn over de rollen en verantwoordelijkheden. De slagkracht mist om actief in te spelen op kansen in de markt.’ Niet voor niets daalt nu volgens de KVNR het aantal schepen onder de Nederlandse vlag.

Niettemin zijn de Nederlandse reders zijn er nog steeds trots op om onder Nederlandse vlag te varen. Tineke Netelenbos: ‘We moeten er voor zorgen dat er op zijn minst geen nadelen zitten aan het varen onder Nederlandse vlag. Die zijn er nu helaas wel.’

Ondernemers

Er wordt wel gepraat over verbetering. Maar de aanpak gaat niet snel genoeg, vindt de KVNR. ‘In Nederland blijft een plan te vaak een plan. Ondernemers wachten daar niet op. Onze schepen varen over de hele wereld in verschillende tijdzones en dus zou het register altijd, 24 uur 7 dagen per week, bereikbaar moeten zijn en ook in het weekend open om schepen in te vlaggen. Bij andere registers is dat vanzelfsprekend, in Nederland niet. Ik vind dat het register dienstverlenend moet zijn.’

Het certificeren van een complex schip duurt in Nederland lang, omdat de regelgeving er niet op is toegesneden. Waar andere landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk snel hun regels aanpassen en schepen kunnen invlaggen, blijft dat in Nederland steken op onderlinge discussies tussen beleid en de inspectie. ‘Er zijn rederijen die om deze reden voor een buitenlandse vlag kiezen, en is de keuze eenmaal gemaakt wordt het niet altijd de moeite waard geacht om weer terug te vlaggen’, aldus Netelenbos.

KVNR rekent af met kabinet | Schuttevaer.nl

KVNR rekent af met kabinet

Nederland is rijp voor een Nationale Maritieme Autoriteit naar Deens model. Dat, en een scheepvaartregister dat varen onder Nederlandse vlag stimuleert in plaats van uitvlaggen in de hand werkt, bepleit redersorganisatie KNRV bij een volgend kabinet. Het huidige kabinet heeft afgedaan.

KVNR rekent af met kabinet
  • Veeg uit de pan voor KIWA

Door Dirk van der Meulen
De Nederlandse reders constateren dat de uitvoering van de nieuwe maritieme strategie en het bijbehorend Werkprogramma Zeevaart uit 2015 veel te traag verloopt. Voorzitter en oud-minister Tineke Netelenbos gaf op de KVNR-nieuwjaarsreceptie in het Haagse Nieuwspoort aan dat ze wel klaar is met alle studies van het zittende kabinet.

‘Voor onze sector is het vestigingsklimaat en de werking van het register topprioriteit. Ook voor de minister. Je zou dus mogen verwachten dat de verbetering hiervan voortvarend wordt aangepakt. Helaas constateren we een bureaucratische reflex: de ene studie is nog niet klaar, of de andere wordt alweer op de rails gezet. Terwijl we allang weten waar het aan schort. De moeizame relatie tussen beleid, uitvoering en handhaving bijvoorbeeld. Het totale gebrek aan acquisitie en een dienstverlenende houding, om over het KIWA nog maar niet te spreken.’

Vanwege die onvrede wil het KVNR-bestuur met een Nationale Maritieme Autoriteit naar Deens model alle neuzen weer richten op de groei en bloei van de maritieme sector. Het betrekken van schuttersputjes moet afgelopen zijn, vindt Netelenbos. Ze vroeg nog of er toevallig iemand van KIWA in de zaal was, maar die maakte zich niet kenbaar.

Niet foutloos

KIWA verstrekt als marktpartij bemanningsvergunningen en ondanks verschillende beloftes tot verbetering gebeurt dat volgens de redersorganisatie nog steeds niet goed en foutloos. Ook is er op het ministerie van Infrastructuur en Milieu een moeizame relatie tussen beleid, uitvoering en handhaving. ‘Er dient helderheid te zijn over de rollen en verantwoordelijkheden. De slagkracht mist om actief in te spelen op kansen in de markt.’ Niet voor niets daalt nu volgens de KVNR het aantal schepen onder de Nederlandse vlag.

Niettemin zijn de Nederlandse reders zijn er nog steeds trots op om onder Nederlandse vlag te varen. Tineke Netelenbos: ‘We moeten er voor zorgen dat er op zijn minst geen nadelen zitten aan het varen onder Nederlandse vlag. Die zijn er nu helaas wel.’

Ondernemers

Er wordt wel gepraat over verbetering. Maar de aanpak gaat niet snel genoeg, vindt de KVNR. ‘In Nederland blijft een plan te vaak een plan. Ondernemers wachten daar niet op. Onze schepen varen over de hele wereld in verschillende tijdzones en dus zou het register altijd, 24 uur 7 dagen per week, bereikbaar moeten zijn en ook in het weekend open om schepen in te vlaggen. Bij andere registers is dat vanzelfsprekend, in Nederland niet. Ik vind dat het register dienstverlenend moet zijn.’

Het certificeren van een complex schip duurt in Nederland lang, omdat de regelgeving er niet op is toegesneden. Waar andere landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk snel hun regels aanpassen en schepen kunnen invlaggen, blijft dat in Nederland steken op onderlinge discussies tussen beleid en de inspectie. ‘Er zijn rederijen die om deze reden voor een buitenlandse vlag kiezen, en is de keuze eenmaal gemaakt wordt het niet altijd de moeite waard geacht om weer terug te vlaggen’, aldus Netelenbos.