Zeevrachtenmarkt: Oude rotten kopen schepen

Voor de droge-bulkschepen begon 2016 bepaald niet positief. Weinig ladingaanbod waar veel schepen achteraan jagen. Maar niet iedereen wanhoopt kennelijk. De Griekse rederij Anangel Maritime Services kocht zeven capesizers, vier nieuwbouw en drie van een jaar oud van de rederijen Star Bulk Carriers en Scorpia Bulkers, die financiële problemen hebben. Ook John Frederiksen, vooral bekend als tankerreder, kocht twee nieuwbouw droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Oude rotten kopen schepen

Zou er dan toch een verbetering van de droge-ladingmarkt op komst zijn als veteranen in de scheepvaart miljoenen durven te investeren? De charterhuren in de spotmarkt wijzen er nog niet op. De capesizer Abagel Vision (171.810 dwt, 2007) werd gecharterd passeren Gibraltar, via Puerto Bolivar, teruglevering Rotterdam voor $ 6000 per dag. De panamax Tinos (81.391 dwt, 2011) oplevering passeren Taichung, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 3300 per dag en de supramax Pu Lan Hai (58.740 dwt, 2008) voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Zuidoost-Azië voor $ 6500 per dag, plus een ballastbonus van $ 80.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Oude rotten kopen schepen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Oude rotten kopen schepen

Voor de droge-bulkschepen begon 2016 bepaald niet positief. Weinig ladingaanbod waar veel schepen achteraan jagen. Maar niet iedereen wanhoopt kennelijk. De Griekse rederij Anangel Maritime Services kocht zeven capesizers, vier nieuwbouw en drie van een jaar oud van de rederijen Star Bulk Carriers en Scorpia Bulkers, die financiële problemen hebben. Ook John Frederiksen, vooral bekend als tankerreder, kocht twee nieuwbouw droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Oude rotten kopen schepen

Zou er dan toch een verbetering van de droge-ladingmarkt op komst zijn als veteranen in de scheepvaart miljoenen durven te investeren? De charterhuren in de spotmarkt wijzen er nog niet op. De capesizer Abagel Vision (171.810 dwt, 2007) werd gecharterd passeren Gibraltar, via Puerto Bolivar, teruglevering Rotterdam voor $ 6000 per dag. De panamax Tinos (81.391 dwt, 2011) oplevering passeren Taichung, via Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 3300 per dag en de supramax Pu Lan Hai (58.740 dwt, 2008) voor een reis van de oostkust van Zuid-Amerika naar Zuidoost-Azië voor $ 6500 per dag, plus een ballastbonus van $ 80.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer