Zeevrachtenmarkt: Eindeloos gevecht

Voor de droge-bulkschepen lijkt het een eindeloos gevecht te worden tegen een slechte markt waar geen verbetering in zicht is. De charterhuren liggen bijna steeds op een niveau, waarbij de operationele kosten niet of nauwelijks worden goedgemaakt. De capesizer Samjohn Solidarity (180.702 dwt, 2010) werd voor 11 tot 16 maanden gecharterd voor $ 10.600 per dag. Weer ruim een jaar varen waarin de dagkosten nauwelijks worden goedgemaakt.

Zeevrachtenmarkt: Eindeloos gevecht

De meeste capesize-reders zijn nog steeds niet bereid langdurige charters af te sluiten, hopend op een marktverbetering. Het helpt de capesizers ook niet dat China de ijzererts vooral  uit Australië betrekt. De vaartijden zijn betrekkelijk kort.
Voor de panamaxen is het nog slechter. De Alpha Wisdom (81.305 dwt, 2012) werd voor drie tot zes maanden gecharterd voor $ 7750 per dag. De hoop dat de graanexport uit de Verenigde Staten en Zuid-Amerika een verbetering van de vrachten zou opleveren voor de panamaxen en supramaxen kwam nog niet uit. Reders overwegen steeds vaker om de schepen dan toch maar naar  de slopers te brengen, maar daarvoor is de beste periode voorbij. Mede doordat China veel goedkoop staal exporteert zijn de sloopprijzen gedaald. De capesizer Aquagrace (167.000 dwt, 1997) werd voor de sloop verkocht voor $ 7,2 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Eindeloos gevecht | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Eindeloos gevecht

Voor de droge-bulkschepen lijkt het een eindeloos gevecht te worden tegen een slechte markt waar geen verbetering in zicht is. De charterhuren liggen bijna steeds op een niveau, waarbij de operationele kosten niet of nauwelijks worden goedgemaakt. De capesizer Samjohn Solidarity (180.702 dwt, 2010) werd voor 11 tot 16 maanden gecharterd voor $ 10.600 per dag. Weer ruim een jaar varen waarin de dagkosten nauwelijks worden goedgemaakt.

Zeevrachtenmarkt: Eindeloos gevecht

De meeste capesize-reders zijn nog steeds niet bereid langdurige charters af te sluiten, hopend op een marktverbetering. Het helpt de capesizers ook niet dat China de ijzererts vooral  uit Australië betrekt. De vaartijden zijn betrekkelijk kort.
Voor de panamaxen is het nog slechter. De Alpha Wisdom (81.305 dwt, 2012) werd voor drie tot zes maanden gecharterd voor $ 7750 per dag. De hoop dat de graanexport uit de Verenigde Staten en Zuid-Amerika een verbetering van de vrachten zou opleveren voor de panamaxen en supramaxen kwam nog niet uit. Reders overwegen steeds vaker om de schepen dan toch maar naar  de slopers te brengen, maar daarvoor is de beste periode voorbij. Mede doordat China veel goedkoop staal exporteert zijn de sloopprijzen gedaald. De capesizer Aquagrace (167.000 dwt, 1997) werd voor de sloop verkocht voor $ 7,2 miljoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer