KVNR: ‘Ambities maar geen geld voor vergroening’

De investeringsplannen van Nederlandse reders om de zwaveluitstoot van zeeschepen terug te dringen liggen klaar, tot een bedrag van 179,4 miljoen euro. Maar de banken geven niet thuis. Nu blijkt uit een inventarisatie van redersvereniging KVNR dat ook een nieuw veelbelovend Europees programma, de Connecting Europe Facility (CEF), reders niet kan helpen.

KVNR: ‘Ambities maar geen geld voor vergroening'

Ambities maar geen geld, dat blijft het struikelblok om de zeescheepvaart te vergroenen, stelt de KVNR. Per 1 januari van dit jaar is regelgeving van kracht geworden om de zwaveluitstoot van zee¬schepen terug te dringen op de Oostzee, de Noordzee en het Engels Kanaal.
CEF sluit aan
Een groenere Europese economie door schonere vormen van vervoer, dat vormt ook één van de doelstellingen van het CEF-programma. Nooit eerder leek, volgens de KVNR, een Europees subsidie¬kader qua doelstelling en timing zo goed aan te sluiten op de vraag vanuit de sector zeescheepvaart’. Veel scheepvaartondernemingen hebben bij de eerste ronde van dit programma een aanvraag voor subsidie ingediend. Verbazingwekkend genoeg is niet één van deze aanvragen gehonoreerd, zegt de KVNR. ‘Uit de aanvragen zou te weinig gemeenschapsbelang blijken…’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KVNR: ‘Ambities maar geen geld voor vergroening’ | Schuttevaer.nl

KVNR: ‘Ambities maar geen geld voor vergroening’

De investeringsplannen van Nederlandse reders om de zwaveluitstoot van zeeschepen terug te dringen liggen klaar, tot een bedrag van 179,4 miljoen euro. Maar de banken geven niet thuis. Nu blijkt uit een inventarisatie van redersvereniging KVNR dat ook een nieuw veelbelovend Europees programma, de Connecting Europe Facility (CEF), reders niet kan helpen.

KVNR: ‘Ambities maar geen geld voor vergroening'

Ambities maar geen geld, dat blijft het struikelblok om de zeescheepvaart te vergroenen, stelt de KVNR. Per 1 januari van dit jaar is regelgeving van kracht geworden om de zwaveluitstoot van zee¬schepen terug te dringen op de Oostzee, de Noordzee en het Engels Kanaal.
CEF sluit aan
Een groenere Europese economie door schonere vormen van vervoer, dat vormt ook één van de doelstellingen van het CEF-programma. Nooit eerder leek, volgens de KVNR, een Europees subsidie¬kader qua doelstelling en timing zo goed aan te sluiten op de vraag vanuit de sector zeescheepvaart’. Veel scheepvaartondernemingen hebben bij de eerste ronde van dit programma een aanvraag voor subsidie ingediend. Verbazingwekkend genoeg is niet één van deze aanvragen gehonoreerd, zegt de KVNR. ‘Uit de aanvragen zou te weinig gemeenschapsbelang blijken…’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer