Vlaamse shortsea naar nieuw record in 2013: 136,9 miljoen ton (+2%)

De overslag van shortsea lading in de Vlaamse havens is sterk opgeveerd na het crisisjaar 2012: in 2013 werd in de vier Vlaamse havens 2,7 miljoen ton meer lading behandeld. Het was ook nog eens 1,6 miljoen ton meer dan in het recordjaar 2011. Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Vlaamse shortsea naar nieuw record in 2013: 136,9 miljoen ton (+2%)

De shortsea trafiek in de Vlaamse havens steeg vorig jaar met 2% naar 136.890.712 ton, het tonnage van het vorige recordjaar 2011 werd met 1,21% overstegen. Het aandeel van het shortsea transport tegenover de totale overslag in de Vlaamse havens bedroeg 52,36%. In Antwerpen, Gent en Zeebrugge werd meer shortsea lading behandeld, Oostende verloor overslag door het wegvallen van de verbinding met het Verenigd Koninkrijk.

Antwerpen en Zeebrugge +3,5%

Met 89.013.336 ton shortsea lading heeft Antwerpen het grootste pakket. Er was een sterke stijging met 3,5% ten opzichte van 2012. De haven van Gent kende 1,1% stijging naar 17.261.437 ton shortsea lading een lichte groei. Zeebrugge had met 28.812.609 ton een stijging van bijna 3,5%. De haven van Oostende viel terug op een shortsea trafiek van 1.803.330 ton, door het stopzetten van TransEurope Ferries in april 2012 (-56,7%).

Het percentage shortsea ten opzichte van de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%, Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46,6% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 66,5% en 67,2%. Het groot belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt ook geïllustreerd door het aandeel van liefst 52,36% in alle behandelde maritieme tonnage samen. In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. In het recordjaar 2011 was dit exact 51%. ‘Shortsea verankert zich steeds sterker in onze havens’, stelt Shortsea Shipping Vlaanderen vast.

Duurzaam geïntegreerd

Het promotiebureau heeft statistieken over de shortsea cijfers verzameld vanaf 1999: sinds dat jaar vertoont de ladinggrafiek een forse groei met 54,7%, van 88,5 naar 136,9 miljoen ton. ‘Deze fikse stijging toont aan dat shortsea een duurzaam en perfect geïntegreerd onderdeel van de globale co-modale of synchro-modale Europese transportketen is geworden.’

Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.

Vanuit de Vlaamse zeehavens kunnen 40 kustlanden met shortsea lijndiensten aangelopen worden. Voor elk type lading bestaat er een scheepstype op maat. Als transportmodus wordt shortsea shipping de jongste jaren sterk ondersteund door de Europese Commissie, onder meer in Ten-T en Motorways of the Sea projecten.

Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van SSS-promotiediensten in 21 Europese landen (Europees Shortsea Netwerk).

Zee-rivierschepen

Shortsea op de kanalen en binnenwateren (zee-rivier) vertoonde 2 facetten. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 876.134 ton shortsea goederen vervoerd (een daling van 330.658 ton of -27% ten opzichte van 2012). Voor het Albertkanaal werd 300.152 ton shortsea lading genoteerd (een stijging van 78.299 ton of +35%). Opvallend is dat 84% op het Zeekanaal importlading is. Op het Albertkanaal is bijna tweederde van de hoeveelheid vervoerde lading bestemd voor export.
De zee-rivierschepen hebben als belangrijke troef dat ze de lading ver landinwaarts brengen, vaak tot op een laad/losplaats dichtbij de klant. (DvdM)

 

Vlaamse shortsea naar nieuw record in 2013: 136,9 miljoen ton (+2%) | Schuttevaer.nl

Vlaamse shortsea naar nieuw record in 2013: 136,9 miljoen ton (+2%)

De overslag van shortsea lading in de Vlaamse havens is sterk opgeveerd na het crisisjaar 2012: in 2013 werd in de vier Vlaamse havens 2,7 miljoen ton meer lading behandeld. Het was ook nog eens 1,6 miljoen ton meer dan in het recordjaar 2011. Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

Vlaamse shortsea naar nieuw record in 2013: 136,9 miljoen ton (+2%)

De shortsea trafiek in de Vlaamse havens steeg vorig jaar met 2% naar 136.890.712 ton, het tonnage van het vorige recordjaar 2011 werd met 1,21% overstegen. Het aandeel van het shortsea transport tegenover de totale overslag in de Vlaamse havens bedroeg 52,36%. In Antwerpen, Gent en Zeebrugge werd meer shortsea lading behandeld, Oostende verloor overslag door het wegvallen van de verbinding met het Verenigd Koninkrijk.

Antwerpen en Zeebrugge +3,5%

Met 89.013.336 ton shortsea lading heeft Antwerpen het grootste pakket. Er was een sterke stijging met 3,5% ten opzichte van 2012. De haven van Gent kende 1,1% stijging naar 17.261.437 ton shortsea lading een lichte groei. Zeebrugge had met 28.812.609 ton een stijging van bijna 3,5%. De haven van Oostende viel terug op een shortsea trafiek van 1.803.330 ton, door het stopzetten van TransEurope Ferries in april 2012 (-56,7%).

Het percentage shortsea ten opzichte van de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%, Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 46,6% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 66,5% en 67,2%. Het groot belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt ook geïllustreerd door het aandeel van liefst 52,36% in alle behandelde maritieme tonnage samen. In tonnage en percentage uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer. In het recordjaar 2011 was dit exact 51%. ‘Shortsea verankert zich steeds sterker in onze havens’, stelt Shortsea Shipping Vlaanderen vast.

Duurzaam geïntegreerd

Het promotiebureau heeft statistieken over de shortsea cijfers verzameld vanaf 1999: sinds dat jaar vertoont de ladinggrafiek een forse groei met 54,7%, van 88,5 naar 136,9 miljoen ton. ‘Deze fikse stijging toont aan dat shortsea een duurzaam en perfect geïntegreerd onderdeel van de globale co-modale of synchro-modale Europese transportketen is geworden.’

Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.

Vanuit de Vlaamse zeehavens kunnen 40 kustlanden met shortsea lijndiensten aangelopen worden. Voor elk type lading bestaat er een scheepstype op maat. Als transportmodus wordt shortsea shipping de jongste jaren sterk ondersteund door de Europese Commissie, onder meer in Ten-T en Motorways of the Sea projecten.

Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van SSS-promotiediensten in 21 Europese landen (Europees Shortsea Netwerk).

Zee-rivierschepen

Shortsea op de kanalen en binnenwateren (zee-rivier) vertoonde 2 facetten. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 876.134 ton shortsea goederen vervoerd (een daling van 330.658 ton of -27% ten opzichte van 2012). Voor het Albertkanaal werd 300.152 ton shortsea lading genoteerd (een stijging van 78.299 ton of +35%). Opvallend is dat 84% op het Zeekanaal importlading is. Op het Albertkanaal is bijna tweederde van de hoeveelheid vervoerde lading bestemd voor export.
De zee-rivierschepen hebben als belangrijke troef dat ze de lading ver landinwaarts brengen, vaak tot op een laad/losplaats dichtbij de klant. (DvdM)