Oliejournaal niet bijgehouden: 2500 euro boete

De rederij van een onder Nederlandse vlag varend zeeschip betaalde maandag 8 oktober 2500 euro boete voor het niet bijhouden van het oliejournaal. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) maakte in de zeehaven van Dordrecht proces-verbaal op tegen de kapitein.

Medewerkers van de Waterpolitie
van het KLPD en de Koninklijke Marechaussee gingen ter controle aan boord van
het zeeschip. Bij de controle op de naleving van de internationale regels ter
voorkoming van verontreiniging van de zee door olie, werd geconstateerd dat het
oliejournaal twee maanden niet was bijgehouden. In dit journaal moeten dagelijks
alle hoeveelheden olie die zich in de machinekamertanks bevinden worden
genoteerd en verder ook alle verplaatsingen van deze olie, bijvoorbeeld naar de
wal of eventuele lozingen. Door middel van de olieboekhoudingen kunnen
overheidsdiensten over de hele wereld controleren of de afgewerkte olie van het
schip op de juiste wijze werd afgegeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oliejournaal niet bijgehouden: 2500 euro boete | Schuttevaer.nl

Oliejournaal niet bijgehouden: 2500 euro boete

De rederij van een onder Nederlandse vlag varend zeeschip betaalde maandag 8 oktober 2500 euro boete voor het niet bijhouden van het oliejournaal. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) maakte in de zeehaven van Dordrecht proces-verbaal op tegen de kapitein.

Medewerkers van de Waterpolitie
van het KLPD en de Koninklijke Marechaussee gingen ter controle aan boord van
het zeeschip. Bij de controle op de naleving van de internationale regels ter
voorkoming van verontreiniging van de zee door olie, werd geconstateerd dat het
oliejournaal twee maanden niet was bijgehouden. In dit journaal moeten dagelijks
alle hoeveelheden olie die zich in de machinekamertanks bevinden worden
genoteerd en verder ook alle verplaatsingen van deze olie, bijvoorbeeld naar de
wal of eventuele lozingen. Door middel van de olieboekhoudingen kunnen
overheidsdiensten over de hele wereld controleren of de afgewerkte olie van het
schip op de juiste wijze werd afgegeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer