Vlaamse loodsen brengen derde swath in de vaart

De verouderde Vlaamse loodsvaartuigen worden vervangen door een kleine vloot hypermoderne swath’s. Maandagmiddag 12 maart werd aan het Kluizendok in Gent de nieuwe loodstender Westerschelde gedoopt.

Vlaamse loodsen brengen derde swath in de vaart

Eerder gebeurde dat al met de zusterschepen Westdiep en Wielingen. De swath’s (Small Waterplane Area Twin Hull) worden gebouwd op de werf Abeking & Rasmussen in Lemwerder in Duitsland. De Westerschelde en haar zusterschepen zijn 26 meter lang, 13 meter breed en hebben een diepgang van 2,70 meter. De maximumsnelheid is 21 knopen. De loodsboten worden ingezet voor de Vlaamse kust en in de monding van de Westerschelde. Het wachten is nu nog op de levering van het swath-moederschip Wandelaar, eind april. Dit schip, ingericht met loodsenverblijven, wordt in juni gedoopt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vlaamse loodsen brengen derde swath in de vaart | Schuttevaer.nl

Vlaamse loodsen brengen derde swath in de vaart

De verouderde Vlaamse loodsvaartuigen worden vervangen door een kleine vloot hypermoderne swath’s. Maandagmiddag 12 maart werd aan het Kluizendok in Gent de nieuwe loodstender Westerschelde gedoopt.

Vlaamse loodsen brengen derde swath in de vaart

Eerder gebeurde dat al met de zusterschepen Westdiep en Wielingen. De swath’s (Small Waterplane Area Twin Hull) worden gebouwd op de werf Abeking & Rasmussen in Lemwerder in Duitsland. De Westerschelde en haar zusterschepen zijn 26 meter lang, 13 meter breed en hebben een diepgang van 2,70 meter. De maximumsnelheid is 21 knopen. De loodsboten worden ingezet voor de Vlaamse kust en in de monding van de Westerschelde. Het wachten is nu nog op de levering van het swath-moederschip Wandelaar, eind april. Dit schip, ingericht met loodsenverblijven, wordt in juni gedoopt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer